به چه روش هایی می توان سرعت مطالعاتی دانش آموزان رو بالا برد؟

افزایش سرعت مطالعه

روش های افزایش سرعت خیلی زیادن و سوال بالا جوابش به خودی خود یک کتابه...

میتوان حتی در هر درس با تکنیک های مختلف سرعت مطالعه ی اون درس رو افزایش داد. اما من اینجا چندتا از مهمترین ها و کلی ترین هاش رو که همه جا جواب می ده عنوان می کنم و بهتون کمک میکنم که تا حدود زیادی سرعتتون رو تغییر بدین. مطمئنم کسانی که این سوال براشون پیش اومده همشون اهدافی دارند که برای رسیدن بهش وقت کم دارن. پس راجع به جدیت و هدفمندی دیگه صحبتی نمی کنم.


راه های افزایش سرعت مطالعه:


1- مطالعه بدون بار اضافی

اینکه در حین مطالعه، موبایل و تبلت و... ویا انواع خوراکی ها و 60 رنگ خودکار و... کنارتون باشه، ممنوع! وجود لوازمی که حواس شمارو پرت می کنه (حتی خاموش)، روی میز مطالعه، ممنوع! اینکه یه عده می گن خانم ما کنارمون میذاریم ولی استفاده نمی کنیم، یک دروغ توجیهی به خودشونه که در اکثر مواقع خودتون بهتر میدونید که ازش استفاده می شه و تمام. اگر قرار نیست استفاده بشه پس جاش رو میز نیست. بار اضافه با خودتون روی میز مطالعه نیارید.
 

2-خردش کن!!

وقتی بار اضافه رو حذف کردی حالا نوبت تقسیم درسته. بیشتر دانش آموزان وقتی مطالعه رو شروع می کنن، حتی زمان پایان مطالعه و یا اینکه تا به چه صفحه ای می خوان برسن رو مشخص نمی کنن. شما باید وقتی یک فصلِ مثلا 20 صفحه ای رو شروع به مطالعه میکنین، تقسیم کنین به قسمت های کوچکتر و مشخص کنید که مثلا تا صفحه ی 5 رو تا چه ساعتی تموم میکنین؛ همین طور صفحه ی 10 و 15 و...
اینکه مشخص کنید که از لحظه شروع مطالعه تا پایان فلان ساعت (که بهتره در اوایل 20 تا 30 دقیقه ای باشه و به مرور به یک ساعت یا یک ساعت و نیم برسه) به کجا قراره برسین. مثل مشخص بودن خط پایان در یک مسابقه ی دو هست که باعث میشه شما بهتر بدوید. پس مطالب رو خرد کنید و قرار بذارید که به فلان صفحه تا فلان ساعت میرسم. اصلا هم نگران نباشید که اگر نرسم چی! هیچ چیز بدی نیست و احتمالا اوایلش ممکنه به یه سری از پیش بینی ها نرسین، ولی به مرور میرسین.


3- خوندن تیترها

وقتی می خواین سرعتتون بالا بره بهترقبل از شروع، یکبار حداقل تا 5 صفحه جلوتر تیتر ها رو بخونید که کلیاتی دستتون بیاد و بدونید کتاب قراره شما رو تو چه مسیری جلو ببره.


4- خط بری

در حین مطالعه حتما یک قلم و یا یک خط کش داشته باشین و با اون خط بری کنید. این کار به تمرکز شما و در نتیجه سرعتتون کمک میکنه. خیلی از دانش آموزها مشکل چند باره خوانی دارن؛ یعنی یک خط رو میخونن متوجه نمیشن و برمیگردن و از اول و باز از اول... خط بری کمکتون میکنه که بیشتر مطالب رو بار اول متوجه بشین.


5- تمرین، تمرین، تمرین

یادتون باشه سرعت، نیاز به تمرین داره؛ شوماخر هم سریعترین راننده به دنیا نیومده و تمرین کرده.

کنکوری ها حتما بخوانند: یک مطالعه گر حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

نظرات کاربران
غریبه

عالی هستن من الان هشتم هستم ولی برای من هم کاربردی هستند

0 0

Shadow

مطلبتون خیلی خوب و کاربردی هست

3 0

مدير سيستم

خیلی ممنون
باعث افتخاره که مورد توجه شما واقع شده

2 1

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.