روش های مطالعه دروس حفظی برای کنکور

چگونه دروس حفظی را بخوانیم

چگونه درس های حفظی را بخوانیم تا در کنکور، عملکرد بهتری داشته باشیم؟ هر فردی برای پاسخ دادن به این سؤال، نیاز به اطلاعاتی در مورد انواع حافظه و شناسایی اون بخش از حافظه ی خودش که قی‌تره داره... اگر میخواید بهترین نحوه خواندن دروس حفظی برای خودتون رو بیاید، حتما این مطلب رو بخونید.

فهرست مقاله

  • نقش انواع حافظه درخواندن درس های حفظی برای کنکور

  • انواع حافظه 

  • حافظه حسی

  • حافظه کوتاه مدت

  • حافظه بلند مدت

  • تاثیر فرآیندهای شناختی در نحوه حفظ کردن مطالب درسی

  • بهترین روش مطالعه دروس حفظی برای کنکور


مشاوره تحصیلی خصوصی
جهت ثبت نام در مشاوره تحصیلی به سبک علی میرصادقی، عدد 66 رو به 3000909030 بفرست!!

یکی از مهم ترین و پرتکرارترین سؤالاتی که در مورد خواندن درس های حفظی کنکور، برای داوطلبان پیش می‌آید، این است که: چگونه درس‌های حفظی را حفظ کنیم؟ ممکن است در نگاه اول، سوال خنده داری به نظر برسد که پاسخ آن روشن است، اما بر عکس! روش های حفظ کردن مطالب درسی، اهمیت زیاد و پیچیدگی خاص خود را دارند و کسی که از این روش ها سر در بیاورد، قطعا از رقبایش جلو خواهد افتاد. برای درک بهتر این مسئله، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

نقش انواع حافظه درخواندن درس های حفظی برای کنکور

برای آموزش خواندن درس های حفظی، ابتدا بهتر است مفهوم یادگیری را با هم مرور کرده و ببینیم یادگیری چطور انجام می شود. یادگیری زمانی صورت می گیرد که اطلاعات دریافتی از طریق حواس پنج گانه تمام مراحل حافظه را طی کند و وارد حافظه بلند مدت شود.منظورمان از تمام مراحل حافظه چیست؟ در ادامه، انواع حافظه را به شما معرفی میکنیم تا ببینیم چگونه هرکدام از آن ها، به روش طالعه درس های حفظی کمک می کنند.

انواع حافظه 

  1. حافظه حسی

  2. حافظه کوتاه مدت

  3. حافظه بلند مدت

حافظه حسی

حافظه حسی نخستین مرحله به یاد سپردن اطلاعات است. در این حافظه نسخه دقیقی از اطلاعات ذخیره می شوند. گنجایش این حافظه بسیار زیاد است، اما زمان ذخیره سازی اطلاعات ۱ تا۳ ثانیه می باشد. کلیه اطلاعات از طریق محرک های حسی (نور، صدا و…) وارد گیرنده حسی شده و بعد وارد حافظه حسی می شوند. وقتی محرکی وارد حافظه حسی می شود، اگر مورد توجه یا دقت قرار گیرد، این اطلاعات وارد حافظه کوتاه مدت می گردد.

حافظه کوتاه مدت

این حافظه مطالب دریافتی از حافظه حسی را به مدت حداکثر ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در خود نگهداری می کند. گنجایش این حافظه ۵ تا ۹ ماده یا قطعه اطلاعاتی می باشد. فایده مهم حافظه کوتاه مدت این است که به ما کمک می کند که اطلاعات را برای مدتی که به منظور درک معنی، حل مسئله یا تصمیم گیری لازم است در اختیار داشته باشیم. پس از رفع نیاز، اطلاعات به سرعت محو می شوند. اطلاعات رسیده به این حافظه اگر تکرار و مرور شوند و با اطلاعاتی که قبلا آموخته شده، مرتبط گردند به حافظه بلند مدت انتقال می یابد.

حافظه بلند مدت

حافظه بلند مدت آخرین مرحله نظام یادگیری است. وقتی اطلاعات به این حافظه انتقال یابند، یادگیری کامل می شود. اطلاعات به کمک سه فرآیند شناختی عمده به نام های تکرار یا مرور، بسط یا گسترش و سازماندهی به حافظه ی بلند مدت انتقال می یابند. این حافظه از سه جزء حافظه رویدادی، حافظه معنایی و حافظه روندی تشکیل شده است. این حافظه گنجایش نامحدودی دارد و اطلاعات تا آخر عمر در آن نگهداری می شود.

کتاب برنامه ریزی با دوربین مداربسته

خواندن این مقاله را از دست ندهید:  تاثیر شخصیت بر روش مطالعه


تاثیر فرآیندهای شناختی در نحوه حفظ کردن مطالب درسی

فرآیندهای شناختی 

  1. تکرار و مرور

  2. بسط ( گسترش )

  3. سازماندهی

تکرار و مرور

باعث نگهداری مطالب در حافظه کوتاه مدت و انتقال آن به حافظه بلند مدت می شود، بنابراین نقش مهمی در مطالعه دروس حفظی برای کنکور دارد.

بسط ( گسترش )

به فرایند تفکر درباره یک مطلب جدید به منظور وصل شدن آن به اطلاعات قبلی، بسط می گویند.

سازماندهی

ارتباط بین شباهت ها و تفاوت های مطالب و دسته بندی آن ها در حافظه بلند مدت را انجام می دهد.

چگونه دروس حفظی را بخوانیم

حالا که با نحوه عملکرد مغز و حافظه تا حدی آشنا شدیم، به بررسی بهترین روش های حفظ کردن دروس می پردازیم.

بهترین روش مطالعه دروس حفظی برای کنکور

1. دروس را به صورت بخش های کوتاه بخوانید

یکی از راه های خواندن دروس حفظی برای کنکور مطالعه بصورت کوتاه است زمانی که تمرکز ندارید، درس خواندن وقت تلف کردن است. پس برای افزایش تمرکز باید درس را به صورت بخش های کوتاه بخوانید. مثلا فقط یک بخش را بخوانید یا به مدت 10 الی 15 دقیقه مطالعه کنید. بعد از اینکه یک بخش را تموم کردید، راجب به چیز هایی که خواندید به ذهنتان مراجعه کنید. پایداری خوانش خودتان را توسط بالا بردن زمان مطالعه در هر روز یا هفته افزایش دهید، خواندن این مقاله روش های تند خوانی به شما کمک میکند تا سرعت حفظ درس های حفظی خود را بالا ببرید. مثلا اگر در یک هفته به مدت 10 تا 15 دقیقه می خوانید، هفته بعدی 20 الی 25 دقیقه بخوانید.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

2. یادداشت برداری کنید

یاداشت برداری یکی دیگر از عوامل موثر بر خواندن دروس حفظی برای کنکور است. وقتی که در حال خواندن دروس حفظی هستید، اطلاعات مهم تر را بنویسید. عمل نوشتن به شما کمک می کند تا اطلاعات را بهتر به یاد بیاورید و در واقع، مطالب را از حافظه کوتاه مدت به حافه بلند مدت انتقال می دهد. مثلا اگر راجع به اسلام می خوانید، پنج تا از ویژگی های اسلام را بنویسید. همچنین میتوانید زیر مفهوم ها خط بکشید و یا نظر ها و ایده هایی که در حین خواندن به ذهنتان می رسند را بنویسید.

3. مفهوم های مهم درس را هایلایت کنید

هایلایت موضوعات مهم درسی یکی از تکنیک های مطالعه دروس حفظی برای کنکور است موارد سعی کنید فقط اطلاعات مهم و مناسب را هایلایت کنید. برای مثال در یک صفحه فقط دور چند تا کلمه کلیدی خط بکشید. قبل از اینکه دور چیزی خط بکشید یا اون رو هایلایت کنید، از خودتون بپرسید که آیا این اطلاعات هدف من رو تکمیل می کنند یا نه. اگه جوابتون نه هست، پس بهتره که اون رو هایلایت نکنید.  در واقع، بهترین روش یادگیری دروس حفظی با هایلایت کردن، به اینصورت است که از هر صفحه نهایتاً سی درصد مطالب را هایلایت کنید تا حافظه ی دیداری شنا درگیر آن ها شود. با هایلایت کردن بخش بیشتری از مطلب، چشم شما به هایلایت عادت کرده و دیگر این روش خوب عمل نمی کند.

4. موضوعات درسی را به چیزهایی که می دانید ربط بدهید

یکی دیگر از موضاعات مهم، ربط دادن موضوعات درسی به یک دیگر یکی از شیوه های مطالعه دروس حفظی برای کنکور است. بین اطلاعات جدید و اطلاعاتی که از قبل دارید ارتباط بر قرار کنید. با این کار، ذهنتان اطلاعات جدید را در حافظه بلند مدت ذخیره می کند. برای مثال اگه توماس جفرسون و مادرتان هر دو در یک ماه متولد شده‌اند، با ربط دادن آن ها به هم، مطالب را بهتر حفظ می کنید. تحقیقات در مورد روش حفظ دروس نشان می دهند که ربط دادن مطالب به مسائل شخصی، باعث بیشتر ماندن آن ها در حافظه می شود.

5. تصویرسازی کنید

تصویر سازی یکی راهکار های خواندن دروس حفظی برای کنکور بشمار می آید. مطالبی که می خوانید را تصویرسازی کنید. اینکه تصاویر ذهنی از متنی که می خوانید در ذهنتان ایجاد کنید به شما کمک می کند تا بهتر یاد بگیرید، زیرا حافظه‌ی دیداری شما فعال می‌شود. از اتفاقات مهم موضوع ها و مردم تصویر های ذهنی بسازید. برای مثال یک تاریخ مهم مثل شروع یک جنگ را در ذهنتان همراه با تاریخ آن به صورت اعداد بزرگ تصویرسازی کنید. همینطور می توانید صحنه ای از جنگ را طراحی کنید و تاریخ شروع و پایان جنگ را زیر آن بنویسید. البته، حواستان باشد که خیالپردازی موجب از دست رفتن تمرکزتان نشود. حفظ تمرکز، یکی از اصول روش صحیح خواندن درس های حفظی است. در این مقاله در مورد افزایش تمرکز هنگام درس خواندن مطالبی خوبی را می توانید بخوانید.  

چگونه درس های حفظی را بخوانیم

6. در مورد موضوع از خود سوال بپرسید

وقتی مطلبی را می خوانید، از خودتان بپرسید چطور این موضوع به چیزهایی که من می دانم و نمی دانم مربوط می شود؟ چرا نویسنده به این نکته اشاره کرده؟ آیا این کلمه یا موضوع را می فهمید؟ مشخص است این جمله کجاست؟ یا اینکه آیا شما با نتیجه گیری نویسنده موافق هستید؟ با پرسش و پاسخ به این سوال ها شما بهتر می توانید اطلاعات مناسب را به یاد بیاروید. یکی از بهترین روش مطالعه دروس حفظی برای کنکور این است که از خودتان سؤال بپرسید زیرا تحقیقات نشان داده اند که یادگیری فعال، بسیار مؤثرتر از یادگیری منفعلانه است.

7. هر چیزی را که می خوانید به زبان خود بازگویی کنید

بعد از اینکه بخشی را خواندید، هر چیزی که خواندید را به زبان خودتان بنویسید. این کار به شما کمک می کند تا چیزهایی که به یاد می آورید و اطلاعاتی که نمی توانید به یاد بیاورید را ارزیابی کنید. سپس برگردید و و اطلاعاتی که به یادتان نمی آید و یا نمی توانید به زبان خودتان بیان کنید را دوباره بخوانید. این روش را که مطالعه کردید یکی از ترفند هایی است که در آموزش حفظ دروس به آن پرداخته می‌شود. 

با روش مطالعه فیزیک رتبه های برتر آشنا شوید.

دوره مجازی مدیریت آزمون

8. درباره مطالب درس با دیگران بحث کنید

یک روش موثر برای مطالعه دروس حفظی برای کنکور بحث گفت گو با دیگران است. بعد از اینکه مطلبی را خواندید راجب آن با دوستان، اعضای خانواده و یا همکلاسی هایتان گفت و گو کنید. عمل مشاجره کردن در مورد محتوا، اطلاعات را در ذهن شما تداعی می کند. همچنین به شما نشان می دهد که چه چیزهایی را فهمیدین و می توانید به یاد بیاروید و چه اطلاعاتی رو نفهمیدید و نمی توانید به یاد بیارید. برگردید و اطلاعاتی را که در به یاد آوردن آن ها مشکل دارید، دوباره بخوانید. سپس درباره موضوع با دوست یا یکی از اعضای خانواده گفت و گو کنید. خواندن این مقاله مهارت های ارتباطی به شما کمک می کند تا بهتر با دیگران ارتباط بر قرار کنید.  

9. دروس را بازخوانی کنید

عمل تکرار کلید یاد آوری هر نوع اطلاعاتی است. بعد از اینکه چیزی را خواندید، به عقب برگردید و نظریه های مهمی که زیرشان خط کشیده اید را دوباره بخوانید. همچنین پاراگراف هایی که اطلاعات مهمی در آن ها جاسازی شده را بازخوانی کنید. بعد از یک یا دو روز برگردید سر محتوا، موضوع ها و نظریه های مهم را دوباره بخوانید و از خودتان امتحان بگیرید.

10. از مشاوران تحصیلی کمک بگیرید.

مشاوران تحصیلی میتوانند بهترین روش یادگیری دروس حفظی را متناسب شخصیتتان به شما ارائه دهند، چراکه با گفتگو با شما، متوجه می‌شوند که شما از دریچه‌ی کدام حواس می توانید یادگیری بیشتری داشته باشید. مثلاً تمرکز روی روش های صحیح خواندن درس های حفظی با توجه به حافظه شنیداری برای شما بهتر است یا حافظه دیداری. تیم حرفه‌ای مشاوران تحصیلی مدرسه‌ی مدبران بارسا، زیر نظر دکتر علی میرصادقی آماده است تا در این زمینه به شما کمک کند.

سخن پایانی:

ممنونم که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید. در این مقاله به بررسی روش های درست خواندن درس های حفظی برای کنکور پرداختیم. امیدوارم این مطالب برای شما مفید بوده باشد و حالا بهتر بدانید که چگونه درس های حفظی را بخوانیم. می توانید سوالات خود را در نظرات از ما بپرسید. مشاورین ما در اولین فرصت به آن پاسخ می دهند. ما را به دوستان خود معرفی کنید.

سوالات متداول:

  • روش های مطالعه دروس حفظی

  • چگونه دروس حفظی را برای کنکور مطالعه کنیم

  • روش های مطالعه لغات حفظی


برای رزرو و ثبت نام جلسات مشاوره تحصیلی بارسا
مشاوره تحصیلی تلفنی و حضوری ) با شماره ۲۲۶۷۷۹۱۷-۰۲۱ تماس بگیرید
یا عدد 
۶۶ را به سامانه ۳۰۰۰۹۰۹۰۳۰ ارسال کنید.

نظرات کاربران
یه نفر

مطالبتون خیلی خوب بود...کلی نکته مفید داشت و بهم کمک کرد
خداقوت🌹

7 4

غریبه

عالییییییییییییییییییییییییی
نکات خیلی خوبی توش هست

5 4

مدير سيستم

خیلی ممنون
باعث افتخاره تیم بارسا ست که مطالب برای شما مفید بوده.
موفق باشی

5 4

محمد

خیلی عالی. مطالب که درجه یک هستن اما از اون هم لذتبخش تر این مسئله است که به مخاطبینتون ارزش قائل هستید و پاسخ سوال یا اظهار لطفشون رو بی پاسخ نمی ذارید.

9 3

مدير سيستم

سلام محمد عزیز
ممنون از لطف و همراهی شما. باعث افتخار بارسا هست که مخاطبان خوبی مثل شما داره.
برات آرزوی موفقیت داریم

7 1

منیره

عالی بود
جسارتا من دانشجوی زبان انگلیسی هستم در مورد حفظ کردن دروس زبان انگلیسی هم میشه راهنمایی بفرمایین.سپاسگزارم

11 4

احمد نیمایی

سلام و روز بخیر به نظرم شما میتونید ابتدا فقط کلمات را یاد بگیرید بعد برید سراغ گرامر

4 10

مدير سيستم

ممنون از لطفتون
حتما در یک مقاله جداگانه توضیح میدیم

6 2

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.