روش های حفظ کردن لغات انگلیسی برای کنکور

چگونه لغات انگلیسی را حفظ کنیم

اول باید روش های مطالعه صحیح برای کنکور را بندانید. حفظ کردن لغات انگلیسی فرآیندی است که خلی از داوطلبان کنکور سراسری بسیار سخت و غیرممکن می دانند. اما با رعایت چند نکته ساده که در ادامه به شما خواهیم آموخت، می توانید به بهترین روش حفظ لغات انگلیسی برای کنکور دست پیدا کنید و لغات انگلیسی کنکور را به آسانی فرا بگیرید.

مشاوره تحصیلی خصوصی
جهت ثبت نام در مشاوره تحصیلی به سبک علی میرصادقی، عدد 66 رو به 3000909030 بفرست!!

تکنیک های حفظ کردن لغات انگلیسی برای کنکور

درسته که روش های زیادی برای حفظ لغات انگلیسی وجود داره، اما روشی که شما به عنوان یه دانش آموز کنکوری برای حفظ لغات انگلیسی کنکور استفاده می کنید خیلی مهمه. یک دلیل این اهمیت اینه که در سال کنکور شما درگیر حفظ مطالب دیگه هم هستید و نمی تونید تمام تمرکزتون رو برای حفظ لغات انگلیسی صرف کنید. از طرف دیگه روش انتخابی شما باید به اندازه کافی هوشمندانه، موثر و قدرتمند باشه تا فرآیند حفظ لغات انگلیسی تا حد ممکن سریع باشه. خوشبختانه ابزار و روش های مناسبی برای این کار وجود داره که به شما کمک می کنه لغات زبان انگلیسی کنکور رو سریع تر حفظ کنید. در ادامه به بررسی شیوه حفظ کردن لغات انگلیسی برای کنکور می پردازیم، تا بتوانید مطالعه موثر داشته باشید برای خواندن لغات حفظی. 

1. برای حفظ لغات انگلیسی برای کنکور از مثال استفاده کنید

یکی از راه های حفظ لغات انگلیسی برای کنکور استفاده از مثال هست اگه لغات انگلیسی رو با مثال یاد بگیرید، هم با کاربردشون توی جمله آشنا می شید و هم معنی اون لغات بهتر در حافظه شما موندگار میشه. می توانید از هرم یادگیری هم کمک بگیرید. یادگیری هر واژه با کمک مثال، بهترین و مؤثرترین روش حفظ لغات انگلیسی برای کنکور محسوب میشه. مثال لزوماً یک جمله طولانی نیست؛ بلکه می تونه یک عبارت کوتاه باشه. درواقع مثال ها باید جوری باشن که درک اون ها سخت نباشه.

مثلا water cycle (چرخه آب) مثال خوبی برای حفظ کردن دو واژه water (آب) و cycle (چرخه) می باشد.

چگونه لغات انگلیسی را حفظ کنیم

هم چنین می تونید از جمله ها به عنوان مثال استفاده کنید که توصیه می کنیم این جمله ها درباره خودتون و محیط پیرامون خودتون باشه. در یک کلام هرچقدر این مثال ها براتون جالب تر و کاربردی تر باشه، کلمه مربوط به اون رو بهتر حفظ می کنید.

مثلا درباره کلمه stylish (شیک) ، می تونید بگید:          " .My new T-shirt is very stylish "

به هرحال سعی کنید از مثال ها و عبارت هایی استفاده کنید که براتون جالب هستند و کمک می کنند کلمه مورد نظر رو به یاد بیارید. اما اگه نتونستید خودتون مثال بزنید، می تونید از یک دیکشنری انگلیسی به انگلیسی استفاده کنید. این دیکشنری ها برای هر کلمه از چند مثال استفاده کرده اند که شما می تونید یکی از اون ها رو انتخاب کنید و در یک دفترچه مخصوص، جلوی کلمه مورد نظرتون اون مثال رو بنویسید. استفاده از دیکشنری انگلیسی به انگلیسی یکی از ترفند های حفط کردن لغات انگلیسی برای کنکور هست.

2. برای حفظ کردن لغات انگلیسی برای کنکور از کلمات مترادف و متضاد استفاده کنید

بهتره که هر کلمه انگلیسی رو با مترادف یا متضاد اون یاد بگیریم. با این روش احتمال فراموش کردن کلمات کاهش پیدا می کنه. به عنوان مثال:

fast = quick

fast ≠ slow

البته همه کلمات مترادف یا متضاد ندارند. بنابراین این روش هرچند کاربردی و موثره، اما خیلی جامع نیست.

بیشتر بخوانید: چگونه دروس حفظی را بخوانیم ؟

3. برای حفظ کردن لغات انگلیسی برای کنکور از هم خانواده استفاده کنید

یکی دیگه از راهکار های حفظ کردن لغات انگلیسی برای کنکور استفاده از این روش هست ، با یک تیر چند هدف رو می زنید. مثال موقعی که با کلمه manager (مدیر) رو به رو می شید، کلمه های manage (مدیریت کردن) و management (مدیریت) رو هم حفظ کنید.

با استفاده از کلمات هم خانواده چند کلمه جدیدتر هم یاد می گیرید؛ ضمن این که ماندگاری و تثبیت اون کلمه رو در ذهنتون عمیق تر و بیشتر خواهید کرد. یک کلید به راحتی گم میشه، اما بعیده که یک دسته کلید رو هم راحت گم کنید. یادگیری کلمات هم خانوده حکم همون دسته کلید رو داره که امکان گم شدنش کمتره.

چگونه لغات انگلیسی را حفظ کنیم

4. هنگام حفظ لغات انگلیسی برای کنکور از پیشوندها و پسوندها استفاده کنید

تسلط بر پیشوندها و پسوندها، باعث میشه لغات انگلیسی رو سریع تر حفظ کنید.

پیشوندهای مهم عبارتند از:

  • -re : به معنی "دوباره"

rewrite : دوباره نوشتن              rebuild : دوباره ساختن، بازسازی                       revisit : دوباره ملاقات کردن

  • -dis : پیشوندی که معنی کلمه رو معکوس می کنه

disconnect : قطع شدن            disappear : ناپدید شدن                                    discontinue : ادامه ندادن

  • -un : پیشوندی که معنی کلمه رو معکوس می کنه

unfasten : باز کردن                unarm : خلع سلاح کردن

  • -pre : به معنی "قبل از"

pretest : آزمون مقدماتی            prejudge : پیش داوری کردن

برای درس زبان انگلیسی از چه کتابی استفاده می کنی؟

با بهترین منابع کنکور آشنا شو.

پسوندهای مهم عبارتند از:

  • less- : به معنی "بدون"

homeless : بی خانمان              jobless : بیکار

  • ness- : پسوند "ی" که به آخر کلمه اضافه می شود

darkness : تاریکی                   smartness : زیرکی، باهوشی

دوره آفلابن افزایش اعتماد به نفس نوجوانان

5. برای حفظ کردن لغات انگلیسی برای کنکور تصویرسازی کنید

تصویر سازی یکی دیگه از تکنیک های حفظ لغات انگلیسی برای کنکور هست. برای کسانی که زبان انگلیسی رو بلد نیستند، لغات انگلیسی بدون معنا و مفهوم خاصی هستند. همونطور که میدونیم اولین قدم برای به کار اندازی حافظه، تصویر سازی ذهنی هست. وقتی یک لغت درون ذهن ما تصویری رو ایجاد نکنه، یادگیری اون لغت غیر ممکن میشه. پس در این مرحله باید کاری رو انجام بدیم که لغات انگلیسی درون ذهن ما صاحب تصاویر آشنایی شوند. مغز ما تصاویر رو بهتر دریافت و تحلیل می کنه و به اصطلاح زبان مغز، زبان تصاویره.

در این روش باید لغات انگلیسی که بدون تصویر هستند رو تصویر دار کنیم. برای حفظ کردن لغات انگلیسی باید اون ها رو به ایده ها و مفاهیم ملموس تبدیل کنیم. با این کار مسیری رو بین حافظه کوتاه مدت و بلند مدتمون ساخته ایم و وقتی  لغتی رو می شنویم، باید اون لغت ما رو یاد واژه ای بندازه که در حافظه بلند مدتمون قرار داره.

6. برای حفظ کردن لغات انگلیسی برای کنکور آن ها را در معرض دید قرار دهید

کلماتی که قصد حفظ کردن اون ها رو دارید باید مکررا به چشمتون بیان. پس به عنوان یه روش می تونید کلمات مهم تر و دشوارتر رو روی کاغذ استیکرهای کوچک بنویسید و اون ها رو روی دیوار یا درِ کمد اتاقتون یا یخچال و قفسه های آشپزخونه بچسبونید. به این ترتیب در طول روز چندین بار لغات رو می بینید و سعی می کنید معنی اون ها رو به یاد بیارید که باعث میشه لغات رو حفظ کنید. در این روش می تونید مترادف و متضاد کلمه یا یک مثال از اون کلمه رو هم روی کاغذ استیکر بنویسید. یکی از موثرترین روش های حفظ لغات انگلیسی برای کنکور در معرض دید قرار دان آن ها هست.

چگونه لغات انگلیسی را حفظ کنیم

7. از روش کدگذاری برای حفظ لغات انگلیسی برای کنکور استفاده کنید

کدگذاری یکی از شیوه های حفظ کردن لغات انگلیسی برای کنکور هست به این معنیه که هر بخش از یک کلمه انگلیسی رو به یک کلمه فارسی ربط بدیم و بعد از مجموع اون بخش ها، معنی آن کلمه رو استنباط کنیم. مثلاً برای یادگیری کلمه bother به معنی “اذیت کردن” بگیم: این کلمه شبیه به کلمه brother است و همونطور که می دونیم برادر مهربونه و هیچ وقت "اذیت" نمی کنه، مگر این که بی عار (بی r) باشه. به عبارت دیگه برادر (بی brother (r اذیت خواهد کرد. پس bother به معنی اذیت کردن هست.

باید توجه داشت که نمی توان همه کلمات رو با روش کدگذاری یاد گرفت؛ چون گاهی داستانی که از اون واژه نقل می کنیم، از معنی اون دور میشه و پیچیدگی کلمه به حدی می رسه که اگه اون کلمه رو بدون کدگذاری یاد می گرفتیم، کارمون راحت تر بود.

بیشتر بخوانید: روش مطالعه به صورت (SQ3R)

8. برای حفظ کردن لغات انگلیسی از فلش کارت استفاده کنید

یک ورق A4 رو به هشت قسمت مساوی تقسیم کنید. برای این کار، کاغذ رو از وسط تا کنید و بعد از تقسیم کردن اون به دو نیمه، هر نیمه رو مجدداً به دو قسمت تقسیم کنید. و یک بار دیگه این کار رو انجام بدید تا کاغذ شما به صورت 8 قسمت مساوی دربیاد. بر روی یکی از برگه ها، پنج لغت انگلیسی مهم که اغلب فراموش می کنید رو بنویسید. سپس در پشت برگه، معانی فارسی لغات رو به ترتیب یادداشت کنید. این برگه ها رو همه جا همراه خودتون داشته باشید و تا زمانی که نتونستید معانی اون ها رو کاملا حفظ کنید، برگه ها رو دور نریزید.

توجه داشته باشید که اولاً تعداد کلمات از 5 تا بیشتر نشه. چون برای ذهن سردرگمی ایجاد می کنه. ثانیاً فقط کلمات دشوار رو روی این برگه ها یادداشت کنید. یعنی کلماتی که با روش های معمولی دیگه نتونستید اون ها رو حفظ کنید.

چگونه لغات انگلیسی را حفظ کنیم

9. برای حفظ لغات انگلیسی حتما دفترچه لغت تهیه کنید

یک دفترچه معمولی انتخاب کنید که تا حد ممکن کوچک باشه و بتونید همیشه داخل کیف یا ماشین اون رو همراهتون داشته باشید. هر صفحه دفترچه لغت رو به سه ستون تقسیم کنید. در ستون سمت چپ، کلمه انگلیسی ، در ستون وسطی مترادف یا متضاد کلمه به همراه معانی فارسی و در ستون سمت راست، مثالی از اونن کلمه رو بنویسید. بهتره که هم خانواده های کلمه هم حتی المقدور در زیر اون لغت به صورت تفکیک شده نوشته شوند.

این دفترچه در حکم حساب بانکی شما در زبان انگلیسی هست. هر لغتی که به دفترچه لغت خودتون اضافه می کنید، موجودی حسابتون رو افزایش میده و سود حاصل از اون، باعث میشه لغات انگلیسی بیشتری رو در مدت زمان کمتری حفظ کنید.

دوره مجازی مدیریت آزمون

نکاتی برای حفظ سریع تر لغات انگلیسی :

  • لغات رو پس از 24 ساعت، یک هفته و یک ماه حتما مرور کنید.

  • متن های انگلیسی بخونید. هرچه بیشتر یک کلمه رو داخل متن ببینید، اون رو بهتر حفظ می کنید. برای انجام این تمرین می تونید متن های کلوز تست و درک مطلب بخونید تا تمرینی هم در زمینه کلوز و درک مطلب داشته باشید.

  • تا می تونید از کلمات جدید "استفاده" کنید. با استفاده از لغات ، جمله های مختلف بسازید و یا موقع تست زنی، کلمه ها رو در مثال های مختلف بررسی کنید. برای این که یک کلمه رو حفظ کنید، حداقل باید 10 مرتبه اون رو استفاده کنید.

  • دفترچه لغت خودتون رو همیشه منظم و تمیز نگه دارید.

  •  از این که بخواهید تعداد خیلی زیادی کلمه رو یکجا حفظ کنید، پرهیز کنید. فرآیند حفظ لغات انگلیسی نیاز به زمان داره. به طور میانگین، حدود 8 تا 10 لغت در روز، تعداد مناسبی برای حفظ کردنه.


ممنونم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید در این مقاله به بررسی روش های حفظ کردن لغات انگلیسی برای کنکور و تکنیک های حفظ کردن لغات انگلیسی برای کنکور پرداختیم. امیدوارم این مطالب برای شما مفید بوده و شما با ترفند های حفظ کردن لغات انگلیسی برای کنکور سراسری آشنا شده باشید. شما می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید مشاورین ما به آن ها پاسخ می دهند. مارا به دوستان خود مغعرفی کنید. 

برای رزرو و ثبت نام جلسات مشاوره تحصیلی بارسا
مشاوره تحصیلی تلفنی و حضوری ) با شماره ۲۲۶۷۷۹۱۷-۰۲۱ تماس بگیرید
یا عدد 
۶۶ را به سامانه ۳۰۰۰۹۰۹۰۳۰ ارسال کنید.

نظرات کاربران
فاطمه سادات حسینی

به نظر من راه کار ها ی فوق العاده ای دادن و میشه با هاشون بیشتر از ۳۰ تا لغت سخت رو در کمتر از ۲ ساعت حفظ کرد

4 6

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.