تقویت حافظه برای درس خواندن با 8 تکنیک موثر

تکنیک های تقویت حافظه

آیا واقعا راهی برای تقویت حافظه وجود دارد؟ احتمالا وقتی دسته کلیدتان را گم می کنید یا جواب بعضی سوالات ساده را درست سر جلسه آزمون های سرنوشت ساز فراموش می کنید، بلافاصله با خودتان گفته اید ای کاش حافظه‌ بهتری داشتم. میدانم بعضی هایتان دنبال قرص یا دعای تقویت حافظه برای درس خواندن میگردید و حسابی خسته شده اید. ما در این مقاله به سراغ چند تکنیک اصولی و کاربردی برای تقویت حافظه برای درس خواندن میرویم و یاد میگیریم چگونه حافظه خود را برای کنکور وامتحانات تقویت کنیم. تهیه و شرکت در دوره غیرحضوری برنامه ریزی نیز میتواند اطلاعات عالی و تکمیل کننده ای در مورد روش های درس خواندن موثر در حافظه به شما بدهد.

فهرست مقاله

  •  اولین تکنیک تقویت حافظه برای درس خواندن 

  • دومین تکنیک تقویت حافظه برای مطالعه 

  • سومین تکنیک افزایش حافظه برای درس خواندن

  • چهارمین تکنیک تقویت حافظه برای مطالعه دروس

  • پنجمین تکنیک تقویت حافظه برای کنکور

  • ششمین تکنیک تقویت حافظه برای مطالعه دروس

  • هفتمین تکنیک تقویت حافظه برای مطالعه

  • هشتمین تکنیک تقویت حافظه کنکوری ها


 اولین تکنیک تقویت حافظه برای درس خواندن 

پیش خوانی

آیا می توانید قضیه فیثاغورس را به یاد بیاورید؟ اگر واقعا تمایل دارید اطلاعاتتان را بازیابی کنید، می توانید از این روش بهره بگیرید. یک معلم را تصور کنید که قبل از شروع هر جلسه درسی، مطالب را ورق می زند و مرور می کند. یکی از راه های تقویت حافظه برای درس خواندن روش پیش خوانی است. خواندن مقاله ی چطور درس بخوانیم فراموش نکنیم برای مطالعه صحیح کمک شایانی می کند. در این روش شما باید قبل از خواب، حتی هنگامی که در تختخواب هستید، در حدود نیم ساعت همانند یک معلم به مرور مطالب بپردازید و صبح، هنگامی که از خواب بیدار می شوید، سعی کنید آن ها را دوباره به یاد آورید. اگر اطلاعاتی را که در هر کلاس فرا می گیرید را به همین روش به طور شبانه مرور کنید،  افزایش حافظه برای درس خواندن ، به طور خودکار اتفاق می افتد و برای امتحان نهایی یا در آزمون های آزمایشی کنکور به نتیجه و عملکرد عالی دست پیدا می کنید.

تکنیک های تقویت حافظه

دومین تکنیک تقویت حافظه برای مطالعه 

یادداشت برداری

یکی از راهکارهای تقویت حافظه برای مطالعه درس، یادداشت برداری است. آیا فکر می کنید اگر در کلاس و در هنگام گوش دادن به صحبت ها یادداشت برداری کنید، باعث می شود نتوانید مطالب را به خوبی درک کنید؟ شاید هم این سوال برایتان پیش بیاید که این کار چه کمکی به تقویت حافظه می کند؟ یادداشت برداری در کلاس باعث می شود مطالبی را بنویسید که در حقیقت به آن گوش داده اید. این یادداشت ها می تواند به صورت نکته برداری یا یادداشت مستقیم از صحبت های معلم باشد. در حقیقت یادداشت برداری روش بسیار مفیدی برای درک بهتر مطالب بوده و مانع حواس پرتی و عدم تمرکز شما می شود و به تقویت حافظه شما کمک شایانی می کند. علاوه بر این، می توانید یادداشت های خود را دوباره نویسی یا تایپ کنید. این فرآیند توام با عمل خواندن است که باعث می شود نه تنها درک تازه ای از مطالب داشته باشید، بلکه حتی اطلاعات به گونه ای به ذهن شما منتقل می شود که اثر ماندگارتری داشته باشد و به تقویت حافظه تان برای یادآوری مطالب کمک می کند. و شما تاثیر تقویت حافظه برای مطالعه را متوجه شدید. به علاوه می توانید یادداشت های خود را در جاهای مختلفی مثل کتاب، نوت بوک، راهنماهای مطالعه و... بنویسید.

سومین تکنیک افزایش حافظه برای درس خواندن

تجسم

یکی از شیوه های تقویت حافظه هنگام درس خواندن تجسم کردن است. خیلی از افراد برای یادگیری و یادآوری بهتر آموخته ها و تقویت حافظه شان، اطلاعات و مفاهیم جدید را تجسم می کنند. به عکس ها، نمودارها و سایر تصاویر کتاب های درسی خود دقت کنید. اگر نشانه های تصویری زیادی در اختیار ندارید، نشانه های مخصوص به خودتان را درست کنید. مثلا در حاشیه یادداشت هایتان، نمودار یا شکل های مختلف بکشید و یا از ماژیک های علامت گذار یا خودکارهایی با رنگ های مختلف برای دسته بندی اطلاعاتی که مطالعه می کنید، استفاده کنید. در مجموع به هر شکلی که می توانید قدرت تجسم خود را تقویت کنید. این کار باعث می شود تصاویر و متن هایی که به تازگی آموخته اید را بهتر  تجسم کنید و هرچه بهتر و بیشتر مفاهیم را تجسم کنید، به تقویت حافظه شما کمک بیشتری می کند. شاید در ابتدا تجسم مطالب آموخته شده مقداری سخت باشد. اما باید تلاش بیشتری داشته باشید و این کار را ادامه دهید تا برای شما آسان شود.

تکنیک های تقویت حافظه

چهارمین تکنیک تقویت حافظه برای مطالعه دروس

تمرکز

تمرکز یکی روش های تقویت حافظه هنگام درس خواندن است که باعث مطالعه موثر در دانش آموزان می شود. یکی از مولفه های اصلیِ برای تقویت حافظه است. برای اینکه اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه‌ بلند‌ مدت شما منتقل شوند، باید به صورت فعّال و مستمر به این اطلاعات توجه کنید. سعی کنید مطالب جدید را در شرایطی یاد بگیرید که هیچ عاملی (مثل تلویزیون، موسیقی و …) تمرکز شما را به هم نمی زند. اگر هم اتاقی های شلوغ یا بچه های پر سرو‌صدایی دارید، احتمالا به این سادگی ها نمی توانید از شرِّ حواس پرتی خلاص شوید. در این شرایط می توانید زمانی را برای تنهایی های خود کنار بگذارید. از هم اتاقی هایتان بخواهید کمی تنهایتان بگذارند و از پدر و مادرتان خواهش کنید یک ساعتی خانه را ساکت تر کنند تا بتوانید روی کارتان تمرکز کنید.

9 روش کاربردی برای مطالعه دروس حفظی: چگونه دروس حفظی را بخوانیم ؟

پنجمین تکنیک تقویت حافظه برای کنکور

برای تقویت حافظه هنگام مطالعه نقشه ذهنی بسازید

با طراحی یک نقشه ذهنی به راحتی و به وضوح می توانید انبوهی از اطلاعات را در ذهن خود سازماندهی و ذخیره کنید که باعث افزایش سرعت مطالعه در دانش آموزان می شود. این کار به ویژه برای درک فصل های یک کتاب درسی تکنیک بسیار خوبی است. در ابتدا عنوان اصلی را در مرکز ترسیم کنید (مثلا در داخل یک دایره) و سپس عنوان های فرعی تری را به صورت انشعاباتی در کنار آن قرار دهید. سپس جزییات مهم را به صورت شاخه ای به آن ها اضافه کنید. استفاده از اشکال هندسی برای رده بندی مباحث برحسب اهمیت شان، بسیار زیاد برای تقویت حافظه مفید است. مثلا در درس ریاضی (حسابان) اگر مبحث حد و پیوستگی را مطالعه می کنید، عنوان دایره اصلی می تواند "حد" باشد. دایره های فرعی تر می توانند عناوینی مانند حد در بی نهایت، حد های مبهم، حدهای مثلثاتی و ... داشته باشند. هم چنین دایره حدهای مبهم خودش می تواند به چند قسمت تقسیم شود که در آن های انواع حدهای مبهم بیان شده اند. می توانید نکات مهم مربوط به هر یک از عنوان ها را با یک فِلِش، کنار آن دایره بنویسید.  تکنیک نقشه ذهنی علاوه بر این که از راه های تقویت حافظه برای درس خواندن است، روش مناسبی برای خلاصه نویسی محسوب می شود. هم چنین ساخت نقشه ذهنی به شما کمک می کند تصویر نقشه را بهتر در ذهن خود ثبت کنید و همین مسئله تمرینی برای استفاه از تکنیک تجسم و تقویت حافظه است که قبل تر بیان کردیم.

بهترین مدرسه دبیرستان دخترانه تهران کجاست؟

دوره مجازی مدیریت آزمون

ششمین تکنیک تقویت حافظه برای مطالعه دروس

سرواژه سازی

یکی از ساده ترین روش های افزایش حافظه برای درس خواندن در فرآیندهای به خاطرسپاری یا بخش هایی از یک تصویر بزرگ تر، استفاده از حرف اول هر واژه و تبدیل آن به یک واژه مخفف ( سرواژه سازی ) است. این روش به ویژه برای مواردی که نیاز به قرار گرفتن یک سری از مراحل متوالی دارد، بسیار موثر است. مثلا «کاس شرمج» که ترتیب قرار گرفتن صفات (کیفیت، اندازه، سن، شکل، رنگ، ملیت و جنس) در زبان انگلیسی قبل از اسم می باشد. همین طور کلمه به ظاهر بی معنای «قنز سانب» برای حفظ توالی رنگ های رنگین کمان (قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش) مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از تکنیک سرواژه سازی روش بسیار مناسبی برای یادگیری حفظیات دروس کنکور بوده و به تقویت حافظه شما کمک شایانی می کند.

این مقاله را از دست ندهید: روش های تندخوانی برای کنکور

هفتمین تکنیک تقویت حافظه برای مطالعه

تغییر روش مطالعه 

در واقع یکی از بهترین پاسخ ها به سوال « چگونه حافظه خود را برای درس خواندن تقویت کنیم » این است که روش درس خواندنتان را تغییر بدهید. به طور کلی، خوب است هر چند وقت یک بار، روند مطالعه خود را تغییر دهید. مثلا اگر عادت کرده اید موقع مطالعه در جای مشخصی بنشینید، دفعه بعدی موقعیت جدیدی را امتحان کنید. اگر بعدازظهرها مطالعه می کنید، برای مدتی هر روز صبح چند دقیقه ای را به مرور مطالبی که شب قبل یاد گرفته اید اختصاص دهید. با اضافه کردن تجربه ها و عادت های جدید به زمان های مطالعه‌ ، می توانید از تلاش هایتان نتیجه بهتری بگیرید و حافظه‌ بلند مدت‌ خود را به شکل چشم گیری تقویت کنید. انجام رفتارهای جدیدی که بر خلاف عادت های همیشگی هستند، باعث جلب شدن حواس شده و مانع حواس پرتی می شود.

بیشتر بخوانید: روش مطالعه صحیح برای کنکور

هشتمین تکنیک تقویت حافظه کنکوری ها

خواب کافی و غذاهای تقویت حافظه برای درس خواندن

سال هاست که دانشمندان تأکید می کنند خواب کافی برای یادگیری مطالب جدید و تقویت حافظه ، بسیار مهم است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که یک چرت کوتاه بعد از یادگیری، به شما کمک می کند مطالب را بسیار سریع تر به خاطر بسپارید و بهتر به یاد بیاورید. بررسی ها نشان می دهد که خوابیدن بعد از یادگیری مطالب جدید به تغییرات فیزیکی در مغز منجر می شود. در این بررسی ها مشاهده شده است که در جریان فرآیند یادگیری، دندریت های مغزیِ موش هایی که دانشمندان مانعِ خوابیدن آن ها شده بودند، در مقایسه با موش هایی که از خواب کافی برخوردار بودند، رشد کمتری داشته است. اگر از آن دسته افرادی هستید که به راهکارهای تقویت حافظه در طب سنتی هم اهمیت میدهید لابد خیلی خوب میدادنید که چقدر پزشکان طب سنتی روی خواب سر شب و سحرخیزی بعد از آن تاکید دارند.

پس سعی کنید در طول هفته تا حد ممکن خواب کافی و منظم داشته باشید. طبق بررسی های انجام شده، خواب کافی در سنین نوجوانی بین 6 تا 8 ساعت می باشد. هم چنین خواب منظم بدین معنی است که در ساعت های معین و ثابتی به خواب بروید و هم چنین سر ساعت های مقرری نیز از خواب بیدار شوید.

نگران نباشید. بحث شیرین خوراکی های موثر در تقویت حافظه فراموشمان نشده و میدانیم همه و به خصوص والدینی که نگران تقویت حافظه درس خواندن کودکان خود هستند، چقدر می پرسند برای تقویت حافه درس خواندن چی بخوریم و برنامه غذایی باید چطور باشد. به طور کلی مواد خوراکی حاوی چربی های سالم اشباع نشده بسیار برای حافظه مفید هستند، مثل ماهی و گردو. از بین سبزیجات هم کلم بروکلی و اسفناج بسبار مغذی و پر کاربرد هستند. در میان مغزیجات هم خودتان حتما به خوبی با مویز و بادام آشنایی دارید. همچنین نوشیندن آب فراوان و استفاده از مواد پروتئینی مثل لبنیات، تخم مرغ و گوشت مرغ، به فعال ماندن ذهن و بدن کمک زیادی می کنند. 

سخن پایانی

اگر برایتان مهم است که چگونه حافظه قوی برای درس خواندن داشته باشیم، باید بدانید بیشتر تکنیک های تقویت حافظه، هنگامی که با تکنیک دیگری جفت می شوند، موثرتر عمل می کنند. با استفاده از تصاویر، با ساخت جملات ریتم دار و آهنگ دار، با مخفف سازی، با زمان بندی مطالعه، با کاهش حواس پرتی و... مطمئن باشید که می توانید هر مطلبی را به راحتی به خاطر بسپارید و حافظه خود را تقویت کنید. ممنونم که تا انتهای این مقاله با ماهمراه بودید. در این مقاله به بررسی تکنیک های تقویت حافظه برای درس خواندن و راهکار های تقویت حافظه برای درس خواندن پرداختیم. امیدوارم این مطالب برای شما مفید بوده تا با تاثیر تقویت حافظه برای درس خواندن آشنا شده باشید. شما می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید مشاورین ما به آن ها پاسخ می دهند. ما را به دوستان خود معرفی کنید.

سوالات متداول

  • اهمیت تقویت حافظه برای درس خواندن

  • تاثیر تقویت حافظه در یادگیری دانش آموزان

  • روش های تقویت حافظه در نوجوانان


برای رزرو و ثبت نام جلسات مشاوره تحصیلی بارسا
مشاوره تحصیلی تلفنی و حضوری ) با شماره ۲۲۶۷۷۹۱۷-۰۲۱ تماس بگیرید
یا عدد 
۶۶ را به سامانه ۳۰۰۰۹۰۹۰۳۰ ارسال کنید.

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.