اصول لیدرشیپ | مهارت‌های رهبری + ویدیو

مهارت های رهبری

همه‌ی ما تا حدی با رهبری آشنا هستیم ولی موضوع مورد اهمیت این است که چگونه رهبری تاثیرگذار و موفق باشیم؟ رهبران موفق دنیا دارای چه ویژگی‌هایی هستند؟ در این مقاله با اصول رهبری و همینطور ویژگی رهبران موفق آشنا خواهید شد. همچنین لازم به ذکر است که دوره لیدرشیپ می‌تواند در فراگیری مفهوم رهبری ( لیدرشیپ ) کمک بسیار زیادی کند. با ما همراه باشید.

 رهبری فرایندی است که فرد می‌کوشد با ایجاد انگیزه و ارتباطی موثر، دستیابی به اهداف سازمانی را تسهیل و کارکنان را به انجام وظایفشان ترغیب کند. عده‌ای، رهبری را بخشی از وظایف مدیریت می‌دانند و عده‌ای دیگر مفهوم وسیع‌تری برای رهبری در نظر دارند. هر مدیری الزاما یک رهبر موفق نیست و هر رهبری مدیر نیست!

اصول لیدرشیپ و رهبری :

هر چند رهبری (لیدرشیپ) مناسب سازمان یا مکان اداری در کسب بهره‌وری، از اهمیت خاصی برخوردار است ولی لزوما منحصر به این جایگاه نیست. یک تفریح گروهی کوتاه مدت هم با رهبری (لیدرشیپ) خوب بهتر پیش می‌رود. حتی فرد با داشتن مهارت رهبری بر احساسات خویش نیز در زندگی با موفقیت بیشتری روبرو می‌شود. این بدان معناست که رهبری فردی، در خودکنترلی اشخاص در زندگی شخصی تاثیر گذار است.

رهبری و لیدرشیپ

فرض کنید می‌خواهید با گروهی به کوهنوردی بروید. اگر رهبری گروه را به یک فرد با عملکرد نامناسب نسبت به خصوصیات رهبری بسپاریم یا اصلا بدون رهبر اقدام کنیم اوضاع چنان آشفته و بهم ریخته می‌شود که گویی تعدادی کودک نوپا را در اتاقی بی سرپرست رها کردیم.

برای شناخت موفقیت در رهبری ابتدا باید بدانیم آیا رهبری ذاتی است؟ یا به یادگیری محیطی هم بستگی دارد و صرفا اکتسابی است؟ عده‌ای بر این باورند که کلا رهبر به دنیا آمده‌اند. اصلا از همان ابتدای به ساکن رهبری هر چیزی را به دست می‌گیرند. از هنگام خوردن شیر مادر تا هر جایی که فکرش را می‌کنند؛ ولی گروهی هم بر این باورند که می‌شود به صورت خودساخته و اکتسابی  تبدیل به رهبری قدرتمند شد. همانطور که در روانشناسی ثابت شده است هر خصوصیتی در انسان هم جنبه ذاتی و هم جنبه محیطی دارد. حال گاهی یکی از این دو، قدرتمندتر عمل می‌کند. رهبری هم از این موضوع بی‌بهره نیست. درصدی ذاتی و درصدی محیطی است. این درست است که گاهی اوقات یک نفر ذاتا رهبری را خوب بلد باشد ولی در کل رهبری یک مهارت قابل یادگیری و پرورش است. پس صرفا داشتن یکسری صفات ذاتی دلیل بر رهبری (لیدرشیپ) نیست.
فردی که ذاتا رهبر است با آموزش زودتر به موفقیت می‌رسد ولی اگر از گروه دوم باشیم و قصدمان رسیدن به موفقیت در رهبری باشد، تکلیف چیست؟

ویدئو زیر مربوط به دوره‌ی جامع لیدرشیپ و رهبری (اسطوره‌های زندگی و سازمان) است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از تخفیف ثبت نام زودهنگام کلیک کنید.

سطوح تاثیرگذاری رهبری بر انسان‌ها:

1. رهبری مبتنی بر جایگاه:

میزان تاثیرگذاری شما، بر اساس جایگاه شما مشخص می‌گردد. این رهبری، تاثیرگذاری پایینی دارد، مثلا شما مدیر یک سازمان هستید و دیگران صرفا به خاطر جایگاهی که دارید از حرف شما پیروی می‌کنند که زیاد ارزشمند نیست.

اینستاگرام علی میرصادقی

2. رهبری مبتنی بر رابطه:

در این سطح از رهبری، با بهبود روابط و ایجاد ارتباطات مناسب با دیگران، میزان تاثیرگذاری خود را بالا می‌برید. برای این کار باید توانایی برقرار کردن ارتباط دلی با دیگران را داشته باشید.

3. رهبری مبتنی بر نتیجه:

رهبری که جایگاه رهبری دارد، ارتباطات مناسب با دیگران برقرار کرده و به نتایج خوبی در زندگی‌اش رسیده، قطعا از میزان تاثیرگذاری بالاتری بهره‌مند است چون انسان‌ها به نتایج کار یکدیگر نیز توجه می‌کنند.

دوره روانشناسی اکت ( همایش اکسیژن)

4. رهبری مبتنی بر آموزش:

رهبرانی هستند که با آموزش دادن به دیگران، نقش معلم آن‌ها را نیز ایفا می‌کنند.

5. رهبری مبتنی بر ساخت یکی مثل خودم:

در این سطح از رهبری سعی می‌کنیم، بودن خودمان را به دیگران انتقال دهیم در صورتی‌ که دیگران هم تمایل داشته باشند مثل ما شوند.

ویژگی های یک رهبر خوب

مهمترین ویژگی‌های رهبری موفق:

  • اعتماد به نفس از اولین خصوصیات بارز یک رهبر موفق می باشد.

  • یک رهبر موفق تیم خود را با دقت انتخاب می‌کند و ماهرانه مانند یک شطرنج باز حرفه‌ای می‌چیند.

  • با شگردهای مختلف در تیم خود ایجاد انگیزه می‌کند.

  • همواره در رعایت نظم و انضباط درمحل کار پیشرو است.  

  • همیشه برای شنیدن سخنان اعضای تیمش وقت می‌گذارد، حتی اگر موافق نباشد.

  • اهمیت ویژه‌ای برای حفاظت و ایمنی تیم خود قائل است.

  • اگر در زمینه‌ای ضعف دارد، آن را می‌پذیرد.

ویژگی های یک رهبر خوب

  • از هر فرصتی برای گسترش ارتباطات خود بهره می‌گیرد و خود را در معرض تجربیات تازه قرار می‌دهد.

  • آدم آهنی نیست و اجازه می‌دهد احساسات هم فرصت بروز پیدا کنند.

  • در انجام کارها روی شیوه‌ای خاص تأکید نمی‌کند.( شاید کسی بتواند از مسیر کوتاه‌تر و بهتری به سرانجام برسد)

  • ابهامات محیط را برای تیم ازبین می‌برد. محیط مبهم، کارایی افراد و در نتیجه بهره‌وری را پایین می‌آورد.

  • توجه خاصی برای ارتقا سطح آموزش تیم تحت نظرش دارد.

  • مدافع منافع تیم خود تحت هر شرایطی می‌باشد.

این موارد، فقط بخشی از ویژگی‌های یک رهبر موفق است که قابل یادگیری و افزایش ارتقا به وسیله دوره‌های مهارتی خاص می‌باشند.

نتیجه‌گیری:

رهبری صرفا مناسب سازمان یا مکان اداری و کسب و کارها نیست؛ یادگیری مهارت‌های رهبری حتی در زندگی فردی شما هم تاثیرگذاری مثبتی دارد. همانطور که می‌دانید رهبری در کل یک مهارت قابل یادگیری و پرورش است که سطوح مختلفی دارد و لازم است هر فردی با مهارت‌های رهبری و سطوح آن آشنا باشد.

دوره رهبری
اسطوره‌های زندگی و سازمان برای همه‌ی انسان‌هایی که به رشد تمایل دارند، می‌خواهند فلسفه‌ی زندگی را درک کنند، می‌خواهند تاثیرگذارتر از قبل باشند، از زندگیشان رضایت بیشتری داشته باشند، روابط بهتری با دیگران داشته باشند و کسانی که دوست دارند کشف کنند برای چه کاری به دنیا آمده‌‌اند، مناسب است.
نظرات کاربران
محمدطه

عالی بود. مخصوصا قسمتی که نوشته شده بود که رهبر باید به قدری تاثیرگذار باشد که دیگران صرفا به خاطر جایگاهی که دارد از حرف او پیروی ‌نکنند.

0 0

مدیر سيستم

با سلام. ممنون از همراهی شما دوست عزیز

0 0

سلطانی

به گفته ی اقای میرصادقی، من هم بعنوان یک مادر باید مهارت های رهبری رو کسب کنم.
مقاله ی تاثیرگذاری بود ممنون

0 0

مدیر سيستم

با سلام. خوشحالیم که براتون مفید بوده.

0 0

ریحانه

مثال دیگری برای رهبری مبتنی بر جایگاه ، می‌تواند مادر یک خانواده باشد که صرفا به دلیل این که او مادر خانواده است فرزندان باید از حرف او تبعیت کنند.

2 0

مدیر سيستم

با سلام و سپاس از شما.

0 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.