روش های تندخوانی برای کنکور +آموزش گام به گام

روش های تندخوانی برای کنکور

یکی از بهترین مهارت ها برای جلو افتادن از رقبای کنکوری، استفاده از تکنیک تندخوانی است. با خواندن سریع یک مطلب، به طور کلی متوجه می شوید که آن مطلب درباره چیست و ذهنتان آماده یادگیری آن می شود. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کلی و اجمالی، با فواید و مهارت های تندخوانی آشنا کنیم. در ضمن برای اینکه بتوانید به صورت خیلی حرفه ای تر سرعت مطالعاتی و کیفیت درس خواندنتان را افزایش دهید، ما استفاده از بهترین کتاب برنامه ریزی درسی که در سال 2014 به عنوان دومین کتاب خودیاری جهان شناخته شد، یعنی برنامه ریزی با دوربین مدار بسته رو به شما پبشنهاد می کنیم. با استفاده درست از این کتاب، می توانید در مدت زمان کوتاهی، سرعت مطالعاتی و مهارت تندخوانی خود را 2 برابر کنید.

فهرست مقاله:

  • لزوم تندخوانی دروس

  • آیا همه می توانند تندخوانی کنند؟

  • باورهای غلط درباره تندخوانی

  • فواید روش های تندخوانی کنکور

  • آموزش تندخوانی دروس

  • عادات غلط در تندخوانی

  • چگونه برای کنکور تندخوانی کنیم


لزوم تندخوانی دروس

مهم‌ترین عامل در رسیدن به موفقیت ، کسب دانش بیشتر است. اما سرعت زندگی مدرن امروزی آن‌قدر زیاد است که به‌ محض یادگیری یک موضوع جدید، می بینید که منسوخ ‌شده است. بنابراین باید سرعت یادگیری خود را افزایش دهیم که موثرترین راه برای انجام این کار، بهبود سرعت خواندن، و یادگیری تکنیک‌های تندخوانی است. اگرچه این امر نیاز به تمرین و تکرار دارد، اما با توسعه این مهارت‌ ها در خود می‌ توانید از دیگران پیشی بگیرید. بسیاری از منابع نشان می‌دهد که میانگین سرعت خواندن اکثر بزرگ‌سالان حدودا ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه در دقیقه است. دانش آموزان اغلب برای یادگیری در مدت ‌زمان اندک تلاش می‌ کنند تا میانگین سرعت مطالعه خود را افزایش داده و به حدود ۳۰۰ کلمه در دقیقه برسانند. از این‌ رو از تکنیک‌ های تندخوانی برای افزایش سرعت مطالعه استفاده می‌ کنند.

بیایید در ابتدا بررسی کنیم به طور معمول چگونه یک متن را می خوانیم و درک می کنیم.

  • به‌ طورمعمول در زمان خواندن به یک یا چند کلمه نگاه می‌ کنید. این عمل «تثبیت» نامیده می‌شود که به‌ طور متوسط حدود ۰٫۲۵ ثانیه زمان می‌ گیرد.

  • زمانی که چشم خود را به کلمه بعدی یا گروهی از کلمات انتقال می‌ دهید، این عمل «حرکت چشم» نامیده می‌ شود که حدود ۱ ثانیه طول می‌ کشد.

  • زمانی که این روال یک یا دو بار تکرار شد، شما برای درک مطلب و فهمیدن آن متوقف می‌ شوید که این مرحله حدود ۰٫۳ تا ۰٫۵ ثانیه طول می‌ کشد.

درنهایت با جمع‌ کردن مدت‌ زمان تثبیت و حرکت چشم و مکث برای درک مطلب، شما قادر خواهید بود ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلمه در دقیقه بخوانید.

تحقیقات نشان می‌ دهد که مغز انسان قادر است گروه کلمات و یا شبه کلمات را به ‌خوبی تک کلمه‌ ها درک کند. بنابراین می‌تواند در مدت ‌زمان اندک، مطالبی که خوانده است را پردازش کرده و مفهوم آن را درک کند. زمانی که یک فرد در حالت عادی به مطالعه مطلبی مشغول است، ناچار است برای درک مطلب توقف‌ های زیادی داشته باشد. از این ‌رو عدم پیشرفت در مطالعه ممکن است او را بی‌ حوصله کند و تمرکز حواس را از وی بگیرد. در این صورت حضور ذهنی کاهش‌ یافته و درک مطلب برای وی دشوار خواهد شد. اما کسی که از تکنیک‌ های تندخوانی بهره می‌ برد عادت می‌ کند تا شبه جمله ها را ببیند و به ‌طور طبیعی مفهوم آن‌ها را درک کند.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

آیا همه می توانند تندخوانی کنند؟

براساس تحقیقاتی که اخیرا انجام شده، مغز انسان می تواند گروه کلمات یا شبه جمله ها را به همان خوبی تک کلمه ها بپذیرد و این عمل، از هر جهت آسان تر است. ما هنگام مطالعه جمله را هرگز به خاطر درک تک تک کلماتش نمی خوانیم؛ بلکه آن را برای درک شبه جمله هایی که کلمات نیز در آن ها هستند، مطالعه می کنیم. به عنوان مثال، خواندن جمله « منمیتوانمتندخوانیکنم »، خیلی دشوارتر از خواندن این جمله است « من می توانم تندخوانی کنم ». کسی که سرعت مطالعه پایینی دارد باید کار مغزی بیشتری نسبت به یک فرد تندخوان انجام دهد؛ زیرا باید پس از تشخیص هر کلمه، معنای آن را به معنی کلمه بعدی بیفزاید. اما فردی که سرعت مطالعه بالایی دارد، هر بار شبه جمله ها را می بیند و فقط یک اتصال ساده را بین دو قسمت انجام می دهد. بنابراین کار کمتری انجام داده و انرژی کمتری مصرف می کند.

بنابراین یکی از فواید اصلی العاده تندخوانی کردن، کار فیزیکی کمتر توسط چشمان بر روی هر صفحه می باشد که باعث می شود شما هنگام مطالعه و درس خواندن کمتر احساس خستگی کنید. در این صورت به جای اینکه خواننده حدود ۵۰۰ توقف توأم با تمرکز دید بر روی هر صفحه انجام دهد، فرد تندخوان نزدیک به ۱۰۰ توقف در صفحه خواهد داشت که عضلات چشم را کمتر خسته می کند.

کتاب برنامه ریزی با دوربین مداربسته

باورهای غلط درباره تندخوانی

۱. فرد تندخوان مفاهیم را درک نمی کند.

یکی از باورهای اشتباه درباره تندخوانی این است که فرد تندخوان مفاهیم را به صورت عمیق درک نمی کند. اما درواقع عکس این مطلب درست است؛ یعنی کسی که هنگام مطالعه توقف و شروع های مکرری داشته باشد و آهسته مطالعه کند، امکان دارد که بی حوصله شود، تمرکز حواسش را از دست بدهد، حضور ذهنش کاهش یابد و نتواند مفهوم و معنی مطلبی که می خواند را به درستی درک کند. اما فرد تندخوان به دلیل اینکه عادت دارد شبه جمله ها را با هم ببیند و آن ها را به هم متصل کند، مفهوم آن ها را هم به همراه یکدیگر درک می کند. علاوه بر این، تندخوانی هنگام درس خواندن باعث می شود مطالب کم اهمیت درسی زودتر شناخته شوند و دانش آموز روی مطالب مهم تر تمرکز کند.

۲. حداکثر سرعت مطالعه ۵۰۰ کلمه در دقیقه است!

این باور نیز اشتباه است؛ براساس بررسی هام انجام شده شما در هر توقف می توانید تا حد شش کلمه را زیر دید قرار دهید، همچنین شما می توانید در هر ثانیه تا چهار توقف را انجام دهید. درنتیجه به راحتی می شود سرعت مطالعه را تا حد ۱۰۰۰ کلمه در دقیقه افزایش داد؛ البته این کار با انجام تمرینات تندخوانی و استفاده از روش صحیح تندخوانی که در ادامه به شما خواهیم آموخت امکان پذیر است.

۳. با افزایش سرعت مطالعه تمرکز حواس کاهش می یابد.

درواقع اینطور نیست. سرعت مطالعه متوسط، طبیعی نیست؛ اما آموزش های ابتدایی نادرست درباره خواندن از یک سو و اطلاعات غیرکافی درباره طرز کار چشم و مغز هنگام مطالعه از سوی دیگر باعث ایجاد این سرعت مطالعه های متوسط شده است. این تصور عمومی که آهسته خواندن به معنی درک کردن کامل مطلب است، اشتباه است؛ برای اینکه بدانید شما مطلبی را خوب یادگرفته‌ اید یا نه، راه‌ های دیگری نیز وجود دارد؛ برای مثال می توانید از خودتان سوال بپرسید، تمرین های کتاب یا جزوه را حل کنید، تست بزنید و یا مطالبی را که خوانده اید به صورت خلاصه ارائه دهید. در این صورت متوجه خواهید شد که مطالب را تا چه حدی یاد گرفته اید.

فواید روش های تندخوانی کنکور

۱. صرفه جویی در وقت

بزرگ ترین مزیت یادگیری روش تندخوانی دروس صرفه جویی در وقت است. با انجام تمرینات تندخوانی و افزایش سرعت مطالعه می توانید در وقتتان صرفه جویی کنید که باعث می شود تا وقت های اضافی پیدا کنید، از آن ها برای کارهای شخصی تان بهره ببرید و حتی درس های دیگرتان را بهتر و کامل تر بخوانید. اکثر دانش آموزان و کنکوری ها از نداشتن وقت کافی برای مطالعه و انجام کارهای روزانه شکایت دارند.

اگر شما هم تا امروز چنین مشکلی داشته اید و یا به مطالعه علاقه زیادی دارید اما وقت کافی برای مطالعه تمام مطالب دلخواهتان را ندارید، بدانید که با انجام تمرینات تندخوانی قادر خواهید بود در مدت زمان مشخصی مقدار بیشتری مطالعه کنید. تندخوانی ، سرعت مطالعه را حدود پنج تا شش برابر افزایش می‌دهد. اگر از جمله داوطلبان کنکوری هستید که تاکنون مطالعه‌ ای معمولی داشته‌ اید و از هم اکنون تصمیم دارید تا با تندخوانی پیش بروید، باید به خاطر داشته باشید که میزان پیشرفت سرعت شما در تندخوانی به مقدار تمرین، پشتکار، علاقه و انگیزه شما بستگی دارد و هرچه تمرینات تندخوانی را بیشتر انجام دهید، موفق‌ تر خواهید بود.

با اصول مدیریت زمان در مطالعه آشنا شوید.

۲. جلوگیری از حواس پرتی یا عدم تمرکز

یکی دیگر از مزایای تندخوانی ، جلوگیری از حواس پرتی است؛ زیرا زمانی که شما به صورت کند و غیرصحیح مطالعه می‌کنید دچار عدم تمرکز می‌شوید. تصور کنید که به کندی در حال مطالعه هستید؛ در این شرایط راحت‌ تر می‌توانید خوراکی خورده، تلویزیون نگاه کرده یا به صحبت‌های اطرافیانتان گوش کنید؛ در حالی که شخصی که با سرعت بالا در حال مطالعه است، مجبور است که برای بالا بردن دقت خود، بیشتر تمرکز کند؛ پس تندخوانی چاره‌ای است برای افرادی که می گویند: « هنگام مطالعه تمرکز ندارم. »

۳. افزایش انگیزه و علاقه نسبت به مطالعه

حتما برای شما هم پیش آمده است که مطلبی را با علاقه شروع به مطالعه می‌ کنید، اما کمی بعد از مطالعه آن خسته می‌ شوید و کتاب را کنار می‌ گذارید. یکی از عوامل بروز این خستگی، کندخوانی است. وقتی به صورت آهسته و کند می‌ خوانید، حواستان پرت و چشمانتان خسته شده و در نتیجه نسبت به مطالعه بی‌علاقه می‌ شوید؛ البته این موضوع به آن معنی نیست که حتی اگر مطلبی را بلد نیستید، روی آن فکر نکرده و سرسری از آن مطلب بگذرید؛ چون اساس مطالعه،  یادگیری است و شما تا وقتی مطالعه خود را در مورد یک مطلب کامل نکرده‌ اید، نباید به سراغ موضوع دیگری بروید؛ بلکه این به آن معنی است که با درگیر کردن مغز و حواس خود روی یک مطلب راحت که بسیار سریع‌ تر می‌ توانید آن را یاد بگیرید، انگیزه خود را بری ادامه مطالعه و یادگیری بالا ببرید.

۴. جلوگیری از خستگی

یکی از مزایای تندخوانی این است که از خستگی زود هنگام شما در زمان مطالعه جلوگیری می‌کند. اگر شما جزء آن دسته از افرادی باشید که در مطالعه به کندی پیش می‌روید، ممکن است که دچار خستگی روحی یا جسمی شوید. در خستگی جسمی به علت کندخوانی ، کم کم شروع به لم دادن می‌ کنید، خمیازه می‌کشید، خود را کش و قوس می‌دهید و در نهایت دراز می‌کشید. در آخر هم شاید خوابتان ببرد؛ زیرا از نظر جسمی خسته می‌‌ شوید. همچنین علت دیگر خواب آلودگی هنگام مطالعه ، خستگی چشم است که از معایب کندخوانی است؛ علاوه بر این درک کم در هنگام کندخوانی نیز باعث ایجاد خستگی ذهنی می‌شود.

۵. بهبود حافظه

مغز یک بخش عضله‌ ای شکل در بدن است. بنابراین اگر مغز خود را آموزش دهیم، قوی‌ تر می‌ شود و قادر خواهد بود بهتر عمل کند. چالش تندخوانی توانایی مغز ما را در سطح بالاتری نگه می‌ دارد. زمانی که مغز خود را تمرین می‌ دهید تا بتواند اطلاعات را سریع‌ تر یاد بگیرد، دیگر زمینه‌های مغز، مثل حافظه، بهبود می‌ یابند. زمانی که شما مشغول خواندن مطلبی هستید حافظه همانند یک عضله تثبیت‌شده است که با افزایش سرعت مطالعه شروع به کار می‌ کند.

روش های تندخوانی برای کنکور

.

آموزش تندخوانی دروس

در تندخوانی باید از انگشتان خود یا یک راهنما (مثل مداد) کمک بگیرید و به چشمان خود یاد بدهید که حرکت آن ها را تعقیب کنند. به تدریج و با بالا رفتن سرعت حرکت انگشت یا راهنما، می توانید سریع تر بخوانید. ابتدا یک کتاب معمولی را برداشته و آن را وارونه قرار دهید و انگشت یا مداد خود را زیر خط اول بگذارید. با حرکت دادن انگشت، مطلب را بخوانید. این کار را حداقل ۱۰ مرتبه تکرار کنید. پس از آن سرعت حرکت انگشت خود یا راهنما را افزایش دهید. کتاب هنوز باید به حالت وارونه باشد. با افزایش هرچه بیشتر سرعت، متوجه می-شوید که دیگر نیازی به حرکت دادن انگشت خود بر روی خط ندارید. بلکه می توانید راهنما یا انگشت را در وسط خط قرار دهید و آن خط را سریع بخوانید.

حالا اگر کتاب را به صورت عادی در دست بگیرید و بازهم از انگشت یا مداد خود برای خواندن استفاده کنید، می توانید تا ۵۰% سریع تر متن را بخوانید. این تمرین را به مدت ۲۰ دقیقه در روز و برای یک هفته تکرار کنید. در ابتدا ممکن است مغز شما به راحتی این کار را انجام ندهد؛ ولی به زودی به آن عادت خواهد کرد.

سپس می توانید مقدار مشخصی از متن یک کتاب، مثلا ۱۰ خط، را انتخاب کرده و تعداد کلمات آن را بشمارید و با تقسیم کردن تعداد کلمات بر مدت زمانی که طول کشیده تا متن را بخوانید، سرعت مطالعه خود را محاسبه کنید. ۶۰۰ کلمه در دقیقه سرعت خوبی است و می توان با سعی و کوشش آن را افزایش داد. برای دستیابی به سرعت مطالعه بالاتر، سعی کنید همان متن را در مدت زمان کوتاه تری بخوانید. برای انجام تمرینات بیشتر مقاله چگونه سرعت مطالعه را افزایش دهیم که در موسسه آموزشی بارسا تهیه شده را مطالعه کنید.

روش های تندخوانی برای کنکور

عادات غلط در تندخوانی

حالا که مهارت تندخوانی برای درس خواندن را آموخته اید و با فواید تندخوانی نیز آشنا شده اید، بهتر است عادات غلطی را که باعث کندخوانی می‌ شود بشناسید و تلاش کنید که با برطرف کردن آن ها، زمینه لازم را برای یادگیری فنون مطالعه سریع در خود ایجاد کنید. مطمئن باشید که اگر تندخوان حرفه ای هم نشوید، برطرف کردن این عادات غلط، کیفیت مطالعه شما را افزایش می‌ هد و قدرت یادگیری‌ تان را بالا می‌ برد.

۱. خواندن با صدای بلند

بعضی از دانش آموزان فکر می‌ کنند که با بلند خواندن ، مطالب را بهتر فرا می‌ گیرند؛ در حالی که این تفکر، مانع تندخوانی است؛ ضمن اینکه موجب خستگی جسمی و تحلیل انرژی فرد می‌ شود و امکان مطالعه در مکان‌ های عمومی، مثل کتابخانه‌ ها را نیز برای افراد محدود می‌ کند. به خاطر داشته باشید که مکث کردن روی کلمات چند هجایی، برگشت به عقب و بلندخوانی، سه عادت بد هنگام خواندن هستند که مانع تندخوانی و یادگیری بهتر و سریع‌ تر مطالب می‌ شوند؛ پس اگر جزء آن دسته از داوطلبان یا دانش آموزانی هستید که عادت به بلند خواندن مطالب دارید، سعی کنید کم کم این عادت خود را ترک کنید و مطالعه با چشم را انجام دهید.

۲. زیر لب خوانی

مانند بلند خواندن ، زیر لب خوانی نیز یکی از موانع اصلی تندخوانی محسوب می شود. زیر لب خوانی عبارت است از زمزمه کلمات، به طوری که صدای خواندن کلمات را در گوش خود بشنوید و یا آن که لب ها را بدون صدا حرکت دهید ( لب خوانی )؛ این حالت مثل زمانی است که کلمات را برای خود با صدای بلند می خوانید و از این طریق، مغز خود را وادار می کنید که مطالب را با سرعتی در حد سرعت حرف زدن جذب کند که این سرعت (دویست کلمه در دقیقه و حتی کمتر از آن)، برای خواندن بی صدا فوق العاده کم است! برای مطالعه با سرعت زیاد و درک بالا، باید بی‌ صدا بخوانید؛ یعنی بین نگاه و مغز خود رابطه مستقیم برقرار کنید. حتما به این موضوع توجه داشته باشید که مغز و نگاه، برای مطالعه نیازی به شنیدن کلمات به منظور درک معنای آن ندارد.

۳. استفاده نادرست از راهنما

انگشت‌گذاری یا به کار بردن انگشت، مداد یا هر وسیله دیگری، اگر موجب توقف و کندخوانی شما شود نادرست است؛ ولی اگر سرعت حرکت انگشت زیاد شود و چشم‌ ها تابع حرکت دست باشند، آن گاه دیگر مانع محسوب نمی‌ شوند.

۴. واپس نگری

واپس نگری به این معناست که شما به مکررا روی کلمات و عبارات خوانده شده برمی گردید و بدون عقب نگری نمی توانید از ابتدا تا انتهای یک سطر را با نگاه طی کرده و به سطر بعد بروید. واپس نگری باعث کاهش سرعت مطالعه شما می شود. بارها اتفاق می افتد که افراد پس از پایان هر سطر، دوباره به همان سطر برگشته و گاهی پس از خواندن چند کلمه و احیانا تا نزدیکی های آخر همان سطر، متوجه اشتباه خود شده و سپس به سر سطر بعدی می روند. اکثر دانش آموزان در مواردی که تمرکز کافی و حضور ذهن نداشته اند مایلند به عقب برگشته و قسمتی از مطلب خوانده شده را دوباره با دقت بیشتری بخوانند که به این کار واپس نگری گفته می شود. اگر این واپس نگری ها را کنترل نکنیم به مرور زمان به آن عادت می کنیم و درنتیجه سرعت مطالعه ما به شدت کاهش می یابد. اگر قرار باشد هنگام مطالعه هر بار یک عبارت یا قسمتی از یک سطر را که خوانده ایم دوباره و سه باره بخوانیم، درس خواندن ما بسیار کند و بی فایده خواهد شد و زمانی برای حل تمرین های بیشتر و تسلط بر درس نخواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: چرا اهمال کاری می کنیم ؟

در آموزش تندخوانی کنکور، همیشه بهترین توصیه برای رفع این مشکل، این است که بیندیشید و خود را قانع سازید. شما باید دست از این نگرانی بردارید که امکان دارد مطالب را خوب متوجه نشوید و یا قسمتی از نکات را از قلم بیندازید. در موقع خواندن، مستقیم به کار خود ادامه دهید و با وجود این که هر میل شدیدی که برای عقب نگری و مرور جملات و کلمات خوانده شده در خود احساس می کنید، این کار را انجام ندهید. قوّت قلب و اعتماد به نفس، شما را در این مهم یاری خواهد کرد. همچنین قبل از رسیدن به آخر هر سطر، با استفاده از میدان دید (و از گوشه چشم راست خود)، نگاهی به سر سطر بعدی بیندازید که در این صورت، به راحتی می توانید پس از پایان آن سطر، به سر سطر بعد بروید.

۵. عدم استفاده از میدان دید چشم

یکی دیگر از موانع تندخوانی برای کنکور این است که دانش آموزان از میدان دید چشم خود استفاده نمی کنند. در هنگام مطالعه شما باید سر خود را ثابت نگه دارید و برای مطالعه هر سطر فقط چشمان خود را حرکت دهید. به عنوان یک تمرین همین الآن به شیئی در مقابل خود (مثلاً در اتاق) نگاه کنید؛ در حالی که شما به دستگیره در نگاه می کنید، چارچوب در، دیوارهای دو طرف آن و تابلوی روی دیوار را نیز می بینید. به همین طریق هنگام مطالعه نیز هر سطر کتاب به راحتی در میدان دید شما قرار می گیرد و برای خواندن آن سطر و سطرهای بعدی کافی است که فقط چشم خود را حرکت دهید. بنابراین هنگام مطالعه سرتان را حرکت ندهید. زیرا سر نمی تواند با سرعت فکر حرکت کند و در نتیجه سرعت مطالعه شما کاهش می یابد. برای دیدن بیش از یک کلمه باید از حرکت چشم ها استفاده کنید. این تمرین را ساده نگیرید؛ زیرا هر چه میدان دید خود را وسیع تر کنید، یک قدم به تندخوانی نزدیک تر شده اید.

دوره مجازی مدیریت آزمون

سخن پایانی

در این مطلب، تند خوانی مطالب درسی را به شما آموزش دادیم و نکات بسیار مهمی در مورد روش تندخوانی دروس حفظی به شما گفتیم. تمرکز روی روش تندخوانی دروس، به شما کمک میکند در زمان خود صرفه جویی کنید و از بسیاری از رقبایتان که برای کلمه به کلمه خواندن تمام قسمت های متن وقت صرف می کنند جلو بیفتید و زمان بیشتری برای دوره کردن نکات مهم تر درس ها داشته باشید. پس تکنیک های تندخوانی برای کنکور را جدی بگیرید .

اگر علاقمندید نکات بیشتری در مورد روش های تندخوانی دروس و دیگر مهارت های مفید برای نوجوانان بیاموزید، حتما دوره های غیرحضوری نوجوانان با سخنرانی دکتر علی میرصادقی که توسط بهترین دبیرستان دخترانه تهران تهیه شده است سر بزنی. 

سوالات متداول:

  • تاثیر تند خوانی در کنکور

  • اهمیت یادگیری تندخوانی برای کنکور

  • روش های تند خوانی برای کنکور


برای رزرو و ثبت نام جلسات مشاوره تحصیلی بارسا
( مشاوره تحصیلی تلفنی و حضوری ) با شماره 
۲۲۶۷۷۹۱۷-۰۲۱ تماس بگیرید.
یا عدد
66 را به سامانه ۳۰۰۰۹۰۹۰۳۰ ارسال کنید.

نظرات کاربران
' دباغ

ببخشید دختر من اکثر سوالات کنکور را بلد هست اما تو جلسه به نصف سوالها نمی رسه نگاه کنه اما تو خونه همه را حل می کنه وقتی از آزمون قلم چی میاد تو خونه همه را حل می کنه لطفا را همتایی فرمایید

1 0

مدیر سيستم

سلام وقتتون بخیر باشه، توصیه میکنم از کارگاه مدیریت آزمون استفاده کنید

0 0

آروین

یه سوال داشتم آیا نوشتن مطلب که همه میگن در یادگیری مؤثر هست
در تند خوانی دیگر از آن استفاده نکنیم؟

0 0

مدیر سيستم

سلام وقت بخیر، خیر در تند خوانی مطابق آموزه های مقاله عمل میشود

0 0

ابوالفضل

سلام منظورتون از زیر لب نخوندن اینه که کلا بی صدا باشه مثلا وقتی دارم تو دلم با خودم حرف میزنم؟

0 0

مدیر سيستم

با سلام
بله صدای شما نباید شنیده شود و باید روخوانی شود
چون با صدای بلند شما حواس دیگری از شما درگیر میشود و احتمال ایجاد توجه و تمرکز برای شما کاهش میابد

1 1

Sajad

ببخشید من گاهی اوقات یک کلمه یا یک بخش از جمله رو جا میندازم باید چیکار کنم؟ میدان دیدم رو گسترده تر کنم؟

0 0

مدیر سيستم

با سلام
حتما از خط بری استفاده کنید چون باعث استمرار توجه و نظم در دید شما میشود

1 1

محمد

سلام خسته نباشید اینکه می گوید کتاب معمولی را برداشته و آن را وارونه قرار دهید و انگشت یا مداد خود را زیر خط اول بگذارید
خوب وقتی کتاب برعکس باشه چطوری مطلب بخونیم درک کنیم
میشه کمی راهنمایی کنید؟..............

0 0

مدیر سيستم

سلام و وقت بخیر میزان تلاش شما در شرایطی مثل اینکه کتاب وارونه باشه کمتر تجربه کردید پس تلاش و توحه زیادی لازم هست پس این سرعت درک شمارو بالا تر میبره در شرایط معمول مطالعتون

1 1

Mahbube

سلام خیلی ممنون بابات مقاله خوبتون
میخواستم بپرسم ک برای تمرین دفعات اول یک خط رو توی هر روز تمرین کنیم یا بیشتر؟ تا چند خط خوبه؟

12 4

مدیر سيستم

سلام محبوبه جان
قطعا هر چه تعداد بیشتری رو تمرین کنی، زودتر رشد می کنی.
موفق باشی

7 2

مهدی

سلام وقتتون بخیر ممنون بابت مقاله خوب و مفیدتون یک سوال داشتم تو کامنتا بود این سوالم ولی متوجه نشدم میگید خواندن اولیه با تند خوانی نباشه، یعنی اینکه مثلا دارم برای بار اول فصل یک زیست ۲ رو میخونم بلند بلند بخوونم یا مثلا زیر لب بخونم؟
با تشکر

7 0

مدیر سيستم

سلام مهدی جان
زیر لب خوندن مانند بلند خوندن یکی از موانع اصلی تندخوانی محسوب میشه.
زیر لب خوانی عبارت است از زمزمه کلمات، به طوری که صدای خوندن کلمات رو در گوش خودت بشنوی. و یا اینکه لب ها رو بدون صدا حرکت بدی (لب خوانی)؛ این حالت مثل زمانی هست که کلمات رو برای خودت با صدای بلند می خونی و از این طریق، مغز رو وادار می کنی که مطالب رو با سرعتی در حد سرعت حرف زدن جذب کنه که این سرعت (۲۰۰ کلمه در دقیقه و حتی کمتر از اون)، برای مطالعه بی صدا فوق العاده کم هست!
برای تندخوانی برای کنکور و مطالعه با سرعت زیاد و درک بالا، باید مطالب رو بی‌ صدا بخونی؛ یعنی بین نگاه و مغز رابطه مستقیم برقرار کنی.
حتما به این موضوع توجه داشته باش که مغز و نگاه، برای مطالعه نیازی به شنیدن کلمات به منظور درک معنای اون ها ندارد.
برات آرزوی موفقیت داریم

10 2

یوسف خانی

خیلی ممنونم مقاله تون بسیار بسیار عالی بود ممنونم از زحماتی که بی منت برای مردم می کشید.

9 0

مدیر سيستم

ممنون از حمایتت یوسف عزیز
باعث افتخار تیم بارسا ست که مطالب برات مفید بوده.
برات آرزوی موفقیت داریم

4 0

sogol

سلام وقتتون بخیر
ببخشید برای درسایی مثل تاریخ و جغرافیا که هر درس حدودا ده دوازده صفحه هست و برای اولین بار قراره خونده بشه ، تندخوانی درسته؟!
و برای جلوگیری از فراموشی مطالب باید چیکار کنیم؟

4 0

مدیر سيستم

سلام سوگل عزیز
تندخوانی می تونه موثر باشه و سرعتت رو بیشتر کنه. اما به شما روش مطالعه SQ3R رو پیشنهاد می کنم. برای آشنایی بیشتر با این روش، می تونی از منوی سایت. وارد قسمت مقالات و سپس دسته بندی روش مطالعه بشی. با استفاده از این روش، احتمال فراموشی مطالب کمتره.
اما اگه روش دقیق تری برای مرور مطالب می خوای که اون ها رو فراموش نکنی، حتما مقاله روش مرور دروس با منحنی ابینگهاوس رو مطالعه کن. این مقاله هم تو دسته بندی روش مطالعه هست.
برات آرزوی موفقیت داریم

2 0

امیر

سلام چه قدر طول میکشه تا تند خوانی رو یادبگیرم من 2 هفته است تمرین میکنم اما هنوز مشکل دارم و نمیتونم باسرعت بخونم به نظر تون چی کار کنم تا زود راه بیفتم

2 1

مدیر سيستم

سلام امیر جان
مدت تمرین به نوع تمرین هم بستگی داره و نمیشه براش زمان دقیق تعیین کرد.
به عنوان مثال تمرین باید حتما همراه با تمرکز باشه و می تونی مقدار مطالعه شده رو ثبت کنی تا هر بار که تمرین می کنی بتونی به خودت بازخورد بدی.
اما می تونی از یک مربی هم کمک بگیری تا سریع تر و اصولی تر تندخوانی رو یاد بگیری.
برات آرزوی موفقیت داریم

2 3

آرشام

سلام خدمت شما
یه سوال داشتم لطفاً جواب بدید خیلی برام مهمه
در روش تند خوانی اگر بخایم درس بخوانیم برای کنکور یا امتحان ابتدا باید با تند خوانی شروع کنیم یا درک مطلب ؟

ممنون میشم جواب بدید

4 2

مدیر سيستم

سلام آرشام عزیز
روش مطالعه صحیح که برای کنکور پیشنهاد‌ میشه روش SQ3R هست که در ابتدای این روش مرور اجمالی‌ که نوعی تمرین تندخوانی برای کنکور هست بیان میشه. نکته مهم اینه که برای کنکور نمیشه با سرعت کمی درس خوند. اما از درک مطالب هم نمیشه غافل شد. نکته مهم بعدی اینه که بتونی این دو رو باهم ترکیب کنی تا موثرتر درس بخونی.
درباره روش SQ3R هم می تونی از قسمت مقالات سایت و دسته بندی روش های مطالعه بیشتر مطالعه کنی.
برات آرزوی موفقیت داریم

3 1

آرشام

حیلی ممنون بابت راهنمایی تون🌹

3 1

مدیر سيستم

ممنون از نظر خوبت مهسا جان
موفق باشی

0 0

آرین حسینی

عالی بود
ممنون از زحماتتون

1 0

لیدا

ممنونم مقالتون به اندازه ی یه سمینار برام مفید بود در مقالتون رک گویی وجود داشت 👌

15 5

مدير سيستم

خدا رو شکر
باعث خوشحالی ماست که مطالب براتون مفید بوده.
براتون آرزوی موفقیت داریم

5 2

Hojat

زیبا بود حرف نداشت مقالتون🙏👍👍

0 0

نورا

سلام .ممنون از مطالب خوبتون
فقط میخواستم بدونم یک سری مطالب هستند که من ملزم هستم عینشون رو حفظ کنم(مثل لغات زبان یا فرمول های خاصی )در این حالت آیا روش تند خوانی مناسب است.یعنی مثلا اگه من همین جور تند تند طبق قوانین ابینگهاوس مرور کنم اونا رو یاد میگرم؟؟
یا اینکه مطالبی از این قبیل که بار اول خونده میشن باید حتما خیلی آروم خونده بشن؟؟؟

12 3

مدير سيستم

سلام نورا جان
هنگام مطالعه و مراحل اولیه یادگیری رو باید با دقت بیشتری مطالعه کنید و از روش تند خوانی استفاده نکنید. اما به هنگام دوره و مرور، از این روش برای لغات هم می تونید استفاده کنید.
براتون آرزوی موفقیت داریم

6 3

حسین

نکات بسیار خوبی را در اینجا مطرح کردید، ممنون.

1 2

شقایق

سلام متن تون عالی بود ولی من یک مشکل دارم زمانی که دروس مثل زیست و شیمی رو می خونیم باروش تند خوانی باید رو قیدها در حین اینکه تند خوانی می کنیم متوقف شده و بعد از درک کردن اون قید ادامه بدیم یا اینکه فقط بخونیم ودر اخر بعد اتمام بر قیود مسلط بشیم

4 2

مدير سيستم

سلام شقایق عزیز
موقع مطالعه بهتره موقع مطالعه روی قیدها هم تمرکز کنید.
اما اگه دارید فقط تمرین تندخوانی می کنید، باید هرچه سریع تر مطالعه کنید و روی مطالب تمرکز نکنید تا سرعت مطالعه شما بیشتر بشه و دفعات بعدی بتونید در عین اینکه سریع می خونید، مطالب رو هم متوجه بشید.
موفق باشید

4 4

نسرین

باسلام و احترام: مشکلی که من واقعا دارم همینه که کند میخونم و حتی برمیگردم و مطالبو دوباره میخونم و با صدای بلند اگه نخونم احساس میکنم چیزی متوجه نشدم. از طرفی چون آزمون خیلی مهمی همچون آزمون وکالت دارم و الان چندین ماهه که دارم میخونم ولی اصلا از مطالعه ام راضی نبودم. چون کند میخونم به تست و مرور حتی نمیرسم. نمیدونم واقعا چیکار کنم خیلی نگرانم😔
ممنون میشم یه راهنمایی بفرمایید🙏🌺

6 3

مدير سيستم

سلام نسرین جان
بهتون پیشنهاد‌ می کنم شما برای هر روزتون برنامه مطالعاتی داشته باشید و برای به تموم کردن برنامه روزانه تون، برای خودتون محدودیت زمان بذارید و طبق زمانبندی تون سعی کنید برنامه رو تموم کنید. اگه براتون ممکنه، در پایان روز از خودتون در حد چند پرسش جزئی داشته باشید تا مطمئن بشید مطالب براتون تثبیت شده.
براتون آرزوی موفقیت داریم

3 2

نرگس

ببخشید میشه در مورد رابطه کنکور و تند خوانی یه توضیحی بدین؟ مثلا برای مرور مطالب کمکمون میکنه یا برای یاد گیری مطالب اولیه هم کمک میکنه...؟
ممنون 🌹

3 0

مدير سيستم

سلام نرگس عزیز
تندخوانی مربوط به مرور هست و برای یادگیری اولیه مفید نیست. اما بعد از خوندن یک دور مطلب و یادگیری تقریبی (برای بار اول) می تونید یک دور با تند خوانی دوره کنید.
موفق باشید

3 0

مبینا

مطالب خیلی خوب بود ولی چجوری وقتی برای اولین بار کتابیو میخوایم بخونیم باید تند خوانی داشته باشیم اینجوری که مطالب رو فراموش میکنیم؟

4 1

مدير سيستم

سلام مبینا جان
شما تو سال کنکورتون می تونید مطالبی که از پایه مطالعه داشتید رو تمرین تند خوانی کنید. به این نکته دقت کنید افزایش سرعت مطالعاتی باعث افزایش تمرکز شما میشه. اگه در فواصلی که طبق منحنی ابینگهاوس هست دوره کنید، مطالب رو فراموش نمی کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره منحنی یادگیری ابینگهاوس می تونید این مقاله رو در قسمت مقالات روش مطالعه سایت ما مطالعه کنید.
موفق باشید

2 4

مدير سيستم

ممنون هیراد عزیز
باعث افتخاره که مطالب براتون مفید بوده.
موفق باشید

1 0

میلاد

سلام خسته نباشید ببخشید اگه یه کتابی رو کامل مطالعه کردیم و خوندیمش برای مرور کردن تند خوانی کل کتاب مثلا جامعه شناسی یا تاریخ کمکی میکنه یا نه
با تشکر

1 1

مدير سيستم

سلام
برای تمرینات اولیه تندخوانی بهتره از کتابی استفاده کنید که تا حالا اون رو نخوندید. چون موقع تمرین تندخوانی چشمتون نباید رو متن کتاب ثابت بمونه و متن رو مطالعه کنید. (برای همینه که تو بعضی از تمرینات تندخوانی توصیه میشه کتاب رو برعکس بگیرید)
اما بعد از اینکه سرعت مطالعه تون بیشتر شد برای مرور می تونید از هر کتابی استفاده کنید.
موفق باشید

5 1

متین

سلام خیلی مفید بود فقط یه تعارض برای من به وحود اومد اونم اینکه افرادی که از سبک یادگیری شنیداری استفاده می کنن باید چطور عمل کنند.
با تشکر.

2 2

مدير سيستم

سلام
خوشحالیم که مطالب براتون مفید بوده
در موارد لزوم از ابزار شنیداری استفاده کنید. مثلا می تونید لغات زبان رو به صورتی شنیداری و با فایل صوتی یاد بگیرید.
اما برای تقویت تندخوانی بهتره موقع خوندن متن، کلمات رو بلند نخونید تا سرعت مطالعاتی تون بیشتر بشه.
با آرزوی موفقیت

4 0

مدير سيستم

خیلی ممنون
باعث خوشحالیه که مقالاتمون براتون مفید بوده

3 3

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.