سبک های فرزند پروری مقتدرانه و اصولی

سبک فرزند پروری مقتدرانه

روش های مختلفی برای تربیت فرزندان وجود دارد. سبک فرزند پروری، به نگاه شما به فرزندانتون و این که چطور با نوجوان خود ارتباط برقرار می کنید، چطور از اون ها نگهداری می کنید و این که چقدر با آن ها صمیمی و نزدیک هستید اشاره می کند. بنابراین با این تعریف می توانیم بفهمیم که سبک فرزند پروری چه مسئله مهمی است و می تواند چه تاثیری در زندگی فرزند شما داشته باشد. حالا به نظر شما چه سبک فرزند پروری برای تربیت فرزندان خوب و مناسب است؟ از روش فرزند پروری مقتدرانه چیزی شنیدید؟ فکر می کنید مقتدر به چه معناست؟ به نظر شما مقتدر یعنی سختگیر و مستبد؟ در ادامه با ما باشید تا با شیوه فرزند پروری مقتدرانه و اصولی آشنا شوید.

فهرست مقاله:

  • سبک های فرزند پروری چیست؟

  • شیوه فرزند پروری مستبدانه

  • سبک فرزند پروری سهل گیرانه

  • ویژگی های سبک فرزند پروری مقتدرانه

  • تشویق و تنبیه در روش فرزند پروری مقتدرانه

  • خصوصیات فرزندان خانواده های مقتدر


مشاوره تحصیلی خصوصی
جهت ثبت نام در مشاوره تحصیلی به سبک علی میرصادقی، عدد 66 رو به 3000909030 بفرست!!

سبک های فرزند پروری چیست؟

به طور کلی 3 سبک فرزند پروری معرفی شده اند که شامل سبک فرزند پروری مستبدانه و سهل گیرانه و سبک مقتدرانه می شود. در میان این سه روش تربیتی، سبک فرزند پروری مقتدرانه به عنوان یکی از رایج ترین سبک های فرزند پروری معرفی شده است. اگرچه خیلی از والدین تصور می کنند که سبک فرزند پروری مقتدرانه و مستبدانه یکی هستند، اما در این مقاله خواهیم آموخت که سبک مقتدرانه معادل سبک مستبدانه یا سختگیر نیست. اول یه تعریف کلی از سبک های مستبدانه و سهل گیرانه رو به شما میگم و بعد به بحث اصلی این مقاله، یعنی سبک فرزند پروری مقتدرانه می پردازیم. تا پایان با ما همراه باشید.

شیوه فرزند پروری مقتدرانه و اصولی

شیوه فرزند پروری مستبدانه

در روش فرزند پروری مستبدانه تربیت فرزند، والدین قوانین سختی را برای فرزندان ایجاد می کنند و بی چون و چرا انتظار دارند که فرزندشون از اون ها اطاعت کند و اگه این کار رو نکنه، او رو تنبیه می کنند. پدر و مادر به فرزند خودشون توضیحی نمیدن، نوجوان رو زیاد سرزنش می کنند و خیلی از روش های تشویقی استفاده نمی کنند. روابط چنین پدر و مادری با فرزندان سرد است. والدین مستبد از فرزندان انتظارات زیادی دارند. اما درباره قوانین و علت انجام کارها به اون ها توضیحی نمیدهند. برای شناخت بیشتر خانواده هایی با سبک مستبدانه و راهکارهای تربیتی صحیح برای این دسته از پدر و مادرها مقاله سبک فرزند پروری مستبدانه رو که در موسسه آموزشی بارسا تهیه شده مطالعه کنید.

سبک فرزند پروری سهل گیرانه

در نحوه فرزند پروری سهل گیرانه والدین صمیمیت بیش از حدی با فرزند خود دارند، کنترل زیادی بر نوجوان ندارند، برای فرزندان قوانین زیادی تعیین نمی کنند و اگه نوجوان از قوانین سرپیچی کنه بهش سخت نمی گیرند. به همین دلیل بیشتر این نوجوانان از دید دیگران افرادی پرتوقع، منفعت طلب و لوس هستند. پدر و مادرهای آسان گیر بیشتر از اینکه والدین فرزندشون باشند، دوست اون ها محسوب میشن و به همین دلیل فرزندان از اون ها حرف شنوی لازم رو ندارد. همچنین والدین نیز از فرزند خودشون انتظارات زیادی ندارند. برای آگاهی بیشتر درباره خصوصیات والدین آسان گیر و راهکارهای تربیتی صحیح برای این دسته از پدر و مادرها مقاله سبک فرزند پروری سهل گیرانه رو مطالعه کنید.

سبک های فرزند پروری

ویژگی های سبک فرزند پروری مقتدرانه

در خانواده شما چه قوانینی برای اعضا وجود دارد؟ فرزندان شما چه مسائلی را باید رعایت کنند و شما اون ها رو چقدر محدود می کنید و چقدر بر اون ها کنترل دارید؟ در خانواده هایی با شیوه فرزند پروری مقتدرانه اصولی، والدین قوانین مشخصی رو برای خانه و اعضای خانواده تعیین می کنند. اما برخلاف سبک مستبدانه که در اون والدین از فرزندان می خواهند که این قوانین را بی چون و چرا اجرا کنند و توضیحی در مورد اون ها نمیدن و اگه فرزندان از این قوانین (که اغلب سختگیرانه هستند) سرپیچی کنند، حتما مورد تنبیه قرار می گیرند، والدین دارای سبک مقتدرانه درباره قوانین خانه به فرزندان توضیح میدن و براشون دلیل میارن، خود پدر و مادر به اون قوانین احترام می گذارند و اون ها رو رعایت می کنند و از نوجوان هم همین توقع رو دارند. والدین مقتدر حتما در مورد اینکه اگه قوانین رعایت نشه چه پیامدی خواهد داشت، برای فرزندشون توضیح میدن.

کتاب برنامه ریزی با دوربین مداربسته

روانشناسان بارسا برای شما درباره ارتباط نوجوان با والدین و دوستان نوشته اند.

در نحوه فرزند پروری مقتدرانه در اجرای قوانین (در موقعیت هایی خاص) والدین انعطاف پذیری دارند و به فرزندان اجازه میدن که در این موارد نظر خودشون رو بگن و صحبت کنند و پدر و مادر حرفشون رو می شنوند و براساس منطق پاسخ میدهند. محدودیت ها و کنترل هایی که گذاشته میشه، واضح و روشنه و برای فرزندان عادلانه، منصفانه و قابل پذیزشه و سختگیری بیش از اندازه در اون دیده نمیشه و مهم تر از همه اینکه این محدودیت ها و کنترل ها برای فرزندان توهین آمیز نیستند.

رابطه تون با فرزندتون رو چطوری توصیف می کنید؟

آیا فرزند شما به حرف شما گوش میده؟ برخلاف سبک سهل گیرانه یا آسان گیر که پدر و مادر صمیمیت بیش از اندازه با نوجوانان دارند و فرزندان از اون ها حرف شنوی ندارند، والدین مقتدر با نوجوان خودشون صمیمیتی به اندازه و نه بیش از حد دارند. در چنین خانواده ای والدین به فرزندان احترام می گذارند و به حرف هاشون گوش میدن و انتظار دارند که فرزندان هم به اون ها احترام بگذارند و به حرف هاشون اهمیت دهند. والدین مقتدر حس حمایت و دلگرمی و امنیت رو به فرزندان منتقل می کنند و رابطه درستی با اون ها دارند.

تشویق و تنبیه در روش فرزند پروری مقتدرانه

اگه فرزند شما اشتباهی انجام بده، چطور باهاش برخورد می کنید؟ آیا از اشتباهش چشم پوشی می کنید؟ یا او رو به شدت تنبیه می کنید؟ در سبک فرزند پروری مقتدرانه اگه نوجوان اشتباهی مرتکب بشه، باید رفتارش رو مدیریت کنید، ناراحتی خودتون از اون رفتار رو بیان کنید و با فرزند خودتون در اون زمینه صحبت کنید. در این صورت فرزندان پیامد رفتارشون رو می پذیرند. این پیامد می تونه محروم شدن از کار یا چیزی که دوست دارند یا تایم اوت از اون رفتار باشه (یعنی نوجوان متناسب با سنش مدتی در مکانی قرار بگیره که هیچ وسیله ای نداشته باشه؛ مثلا گوشه ای از اتاقش که خالی از وسایل سرگرم کننده باشه) که هر دو مورد مناسب با سن، شرایط و کار اشتباه نوجوان انجام می گیره.

حالا اگه فرزند شما رفتار و کار درست رو انجام بده باهاش چه برخوردی دارید؟ به نظرتون فرزند شما وظیفه اش رو انجام داده و در نتیجه نسبت بهش خنثی هستید یا اینکه خیلی زیاد تشویقش می کنید و براش هدیه های زیادی می خرید؟ والدین با سبک مقتدرانه در این حالت از رفتار درست فرزند خودشون حمایت می کنند و رضایتشون رو بیان می کنند و اگه اون رفتار جوری باشه که نیاز به جایزه و تشویق داشته باشه، متناسب با اون کار و سن نوجوان بهش جایزه میدن و تشویقش می کنند. در ادامه ویژگی های فرزندان خانواده های مقتدر را بررسی می کنیم. 

خصوصیات فرزندان خانواده های مقتدر

فرزندانی که در خانواده هایی با سبک مقتدرانه تربیت میشن، شخصیت مطلوب تری نسبت به کودکان و نوجوانان تربیت شده در سایر سبک های فرزند پروری دارند. معمولا اعتماد به نفس دانش آموزان تربیت شده در سبک مقتدرانه بیشتره و این افراد دوران مدرسه رو با موفقیت می گذرونند، کمتر درگیر مشکلات اضطراب و استرس و افسردگی هستند و برای افراد بزرگتر از خودشون و قوانین خانواده و جامعه احترام قائلند. همچنین خصوصیات زیر هم در این نوجوانان بیشتر دیده میشه:

1. مسئولیت پذیری در شیوه فرزند پروری ممقتدرانه: والدین مقتدر برای تربیت صحیح فرزندان متناسب با توانایی هایی که فرزندان دارند، از اون ها توقعاتی دارند و بهشون مسئولیت میدن و با این کار احساس مسئولیت پذیری و شایستگی، قدرت تصمیم گیری درست و مستقل بودن رو به فرزندان منتقل می کنند.

دوره آفلابن افزایش اعتماد به نفس نوجوانان

2. همدلی و مهربانی در سبک فرزند پروری مقتدرانه : همدلی به این معنیه که افراد در روابطشون با دیگران، می تونند خودشون رو جای دیگران بگذارند و احساسات اون ها رو درک کنند و بفهمند. فرزندان تربیت یافته در سبک مقتدرانه روابط اجتماعی خوبی با دیگران دارند. این نوجوانان به خوبی با دوستان و همسالان خودشون ارتباط برقرار می کنند و اون ها رو درک می کنند.

فرآیند صحیح روش حل مشکل در نوجوانان رو بیاموزید و به فرزندان خودتون آموزش بدید.

3. تسلیم ناپذیری در روش فرزند پروری مقتدرانه : نوجوانان رشد یافته در خانواده های مقتدر نسبت به فشار همسالان بر روی خودشون مقاومت بیشتری نسبت به سایرین دارند. یکی از مسائلی که مخصوصا در دوره نوجوانی اهمیت پیدا می کنه، فشار همسالان هست و نوجوانان در این دوره اغلب با همسالان خود همراه هستند و بسیار مهمه که در این دوره بتونند تصمیمات درستی بگیرند و تحت تاثیر دوستان و همسالان کارهای اشتباهی مثل سیگار کشیدن، استفاده از مواد مخدر و... رو انجام ندن.

4. دلبستگی ایمن در شیوه فرزند پروری مقتدرانه : دلبستگی به رفتارهایی اشاره داره که باعث به وجود اومدن یک ارتباط قوی بین دو نفر میشه. مهم ترین نوع دلبستگی که روابط بعدی ما با دیگران رو شکل میده، دلبستگی ای هست که بین مادر (مراقب اصلی کودک) و فرزند شکل گرفته. یکی از مهم ترین عوامل برای پیشگیری از اضطراب و سایر مشکلات روانی و داشتن روابط بین فردی درست، دلبستگی ایمن هست. اگه کودکی دلبستگی ایمن نداشته باشه، یا به شدت به مادر می چسبه و ازش جدا نمیشه و یا از والدین خودش فاصله می گیره و رابطه سردی با اون ها داره. درصورتی که پدر و مادر سبک مقتدرانه رو در پیش بگیرند، فرزندان اون ها دلبستگی ایمن خواهند داشت.

سخن پایانی

پس همون طور که می بینیم، اینکه ما به عنوان پدر و مادر چه روش و شیوه ای رو برای روش تربیتی و برخورد با فرزند خودمون و ارتباط برقرار کردن و حمایت کردن ازش در پیش بگیریم، تاثیر مستقیمی بر زندگی نوجوان می ذاره. به همین دلیل سبک تربیتی مقتدرانه یک روش معتدل محسوب میشه که تاثیرات مثبتی بر زندگی فرزندان ما خواهد داشت و باعث میشه که ما روابط خوب، مناسب و همدلانه با فرزندان داشته باشیم و به عنوان یکی از بهترین شیوه های تربیت فرزند شناخته میشه. شما می تونید نظرات و سوالاتتون در این زمینه رو در همین بخش با ما درمیون بذارید تا در اولین فرصت پاسخگو باشیم.

سوالات متداول:

سبک فرزند پروری مقتدرانه چگونه است؟

بهترین سبک فرزند پروری چیست

اهمیت آشنایی با سبک های فرزند پروری


ممنونم که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید، در این مقاله به بررسی  سبک های فرزند پروری مقتدرانه و اصولی و شیوه فرزند پروری مقتدرانه و اصولی پرداختیم. امیدوارم این مقاله برای مفید بوده تا با ضرورت فرزند پروری مقتدرانه و اصولی و راهکار های فرزند پروری مقتدرانه و اصولی آشنا شده باشید. شما می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید مشاورین ما به آن ها پاسخ می دهند. ما را به دوستان خود معرفی کنید.

برای رزرو و ثبت نام جلسات مشاوره تحصیلی بارسا
مشاوره تحصیلی تلفنی و حضوری ) با شماره ۲۲۶۷۷۹۱۷-۰۲۱ تماس بگیرید
یا عدد 
۶۶ را به سامانه ۳۰۰۰۹۰۹۰۳۰ ارسال کنید.

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.