رشته شنوایی سنجی | آینده شغلی و بازار کار

 رشته شنوایی سنجی

شنوایی سنجی تقریبا رشته جدید و نوپایی است و فقط چند سال است که در ایران وجود دارد. کارشناس این رشته برای پیشگیری و شناسایی اختلالات شنوایی، از درمان با تمرینات ورزشی و بازتوانی حس تعادلی استفاده می‌کنند.

ما در انتهای مقاله درآمد رشته شنوایی سنجی و بازار کار رشته شنوایی سنجی را به طور دقیق بررسی کرده ایم.

مشاوره تحصیلی خصوصی
اگه دوست داری سال بعد اسم تو جزء این رتبه های برتر کنکور باشه، عدد ۶ رو به ۳۰۰۰۹۰۹۰۳۰ بفرست!!

تعریف شنوایی سنجی

رشته شنوایی سنجی یا ادیومتری رشته ای نوظهور است که در آن به دانشجویان شنوایی سنجی آموخته می شود وظایف ادیومتریست را به خوبی انجام دهد. شنوایی سنجی زیر مجموعه علوم پزشکی است و وظیفه آن مراقبت از شنوایی و سلامت گوش و کشف و درمان اختلالات شنوایی است.  ادیومتریست کسی است که به ارزیابی و تشخیص اختلالات شنوایی و تعادل، پیشگیری و مراقبت از شنوایی (در برخی از مراکز و کارخانجات که ممکن است به شنوایی کارکنان آسیب بزند)، توانبخشی شنوایی، و آموزش به افراد کم شنوا  (مثل نحوه استفاده از سمعک) می پردازد. او با استفاده از ابزار شنوایی سنج می کوشد تا با بررسی میزان شنوایی مراجع بکوشد تا خسارات کم شنوایی یا ناشنوایی را به حداقل برساند.

انتخاب رشته به سبک علی میرصادقی

جهت ثبت نام در انتخاب رشته به سبک علی میر صادقی کلیک کنید.

کار کارشناس رشته شنوایی سنجی چیست؟

کار اصلی کارشناس رشته شنوایی سنجی آموزش دادن و مشاوره به خانواده ها و فرد دارای مشکل شنوایی است. طراحی و اجرای برنامه های حفاظت شنوایی برای کارخانه ها و مراکز صنعتی و اجرای برنامه های غربالگری نوزادان و دانش آموزان. کارشناس شنوایی سنجی با پزشک متخصص گوش و حلق و بینی، روانشناس، متخصص مغز و اعصاب، متخصص اطفال و گفتار درمانگر از نظر کاری ارتباط دارد.

مقاطع تحصیلی شنوایی سنجی

امکان ادامه تحصیل برای رشته شنوایی سنجی تا مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد.
اگر کسی می خواهد خودش مستقل کار کند می تواند مجوز تاسیس دفترکار شنوایی سنجی بگیرد. نیاز نیست حتما ادامه تحصیل بدید برای گرفتن مجوز برخلاف بعضی رشته ها که به لیسانس مجوز نمی دهند.

فرصت های شغلی در شنوایی سنجی:

افرادی که در کنکور سراسری شرکت می کنند و در رشته شنوایی سنجی پذیرفته می شوند، همواره دغدغه دارند که آیا موقعیت های شغلی مناسب در این رشته را در آینده خواهند داشت یا خیر؟

 باید بگوییم که این رشته موقعیت های کاری بسیاری را برای افراد رقم خواهد زد که شامل: کار در کلینیک شنوایی سنجی یا تاسیس مطب شخصی حضور در طرح غربالگری دانش آموزان قبل از رفتن به مدرسه تدریس به عنوان استاد دانشگاه جذب در بیمارستان ها، درمانگاه های گوش، حلق و بینی جذب در مراکز توانبخشی که زیر نظر بهزیستی هستند و کار با کودکان استثنایی جذب در دفاتر ارزیابی شنوایی تشخیص ایرادات دستگاه های شنوایی و رفع آن عیوب آموزش به افراد کم شنوا و ناشنوا برای تقویت توانایی آنها در ارتباط با دیگران انجام تحقیق و پژوهش  در علم شنوایی دادن آموزش و مشاوره به بیماران و خانواده آنها درآمد رشته شنوایی سنجی چقدر است؟ همان طور که می دانید شما حتی اگر با بهترین رتبه در رشته پزشکی نیز پذیرفته و فارغ التحصیل شوید، اما اگر مهارت لازم در انجام کار نداشته باشید نمی توانید درآمد خوبی در این شغل بدست آورید. در مورد رشته شنوایی سنجی هم همین طور است. اگر شما بعد از فارغ التحصیلی برای خود مطب شخصی تاسیس کنید با توجه به مهارت و کیفیت کار خود مراجعینی خواهید داشت هرچه این مراجعین بیشتر باشند به طبع حقوق و درآمد شما نیز بیشتر خواهد بود. از طرفی اگر در مراکز درمانی دولتی به فعالیت بپردازید که با توجه به قوانین پرداختی دولت به شما حقوق تعلق خواهد گرفت.

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم رشته شنوایی شناسی رشته جدیدی است اما با این حال از بازار کار و آینده شغلی مناسبی به خصوص در شهر های کوچک برخوردار است و فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مراکز درمانی، بیمارستان ها، درمانگاه ها، مدارس ناشنوایان، مراکز نگهداری سالمندان، معلولین و کودکان، کارخانه ها و مراکز صنعتی ،خانه‌های بهداشت،مراکز مشاوره وابسته به سازمان بهزیستی و نظایر آن مشغول به کار شوند و همچنین امکان تحصیل در زمینه‌های آموزشی در دانشگاه ها و مراکز تربیت معلم ،زمینه‌های تحقیقاتی در مؤسسات مربوطه نیز وجود دارد.از دیگر مواردی که لازم است در رابطه با فرصت های شغلی این رشته بدانید این است که امکان تاسیس مراکز خصوصی شنوایی شناسی در صورت داشتن شرایط ( از جمله داشتن مدرک کارشناسی یا بالاتر، داشتن سابقه ۶ ساله برای تاسیس دفتر در تهران و ۴ ساله برای سایر شهرستان ها) وجود دارد. با توجه به جدید بودن رشته شنوایی شناسی در ایران، دارای بازار کار خوبی در همه استان ها، به ویژه شهر های کوچک است. فارغ التحصیلان این رشته با دیگر متخصصان مانند متخصص اطفال، متخصص گوش و حلق و بینی، گفتاردرمانگر، متخصص مغز و اعصاب، رواشناس ارتباط کاری دارند. حیطه کاری این فارغ التخصیلان به 3 دسته کلی مراکز درمانی، مراکز آموزشی و راه اندازی کلینیک های خصوصی تقسیم می شود. از شرایط لازم برای تاسیس کلینیک های خصوصی شنوایی سنجی میتوان به داشتن مدرک کارشناسی یا بالاتر، داشتن سابقه 6-4 ساله با توجه مکان تاسیس دفتر اشاره کرد.

کدام دانشگاه ها رشته شنوایی سنجی دارند؟

شنوایی سنجی فقط و فقط در دانشگاه های دولتی دانشجو می پذیرد دانشگاه های آزاد رشته شنوایی سنجی را ندارند.
دانشگاه های علوم پزشکی
 تهران
 شهید بهشتی
 اصفهان
 جندی شاپور
 همدان
 اراک
 زاهدان

واحد های درسی شنوایی سنجی

دوره کارشناسی رشته شنوایی سنجی 4 ساله است.
تعداد کل واحد ها: 130 واحد
دروس عمومی: 22 واحد
دروس اختصاصی: 62 واحد
دروس پایه: 24 واحد  

فرصت های شغلی برای رشته شنوایی سنجی (شنوایی شناسی):

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مدارس نا شنوایان، مراکز بهزیستی، بیمارستان های دولتی و خصوصی، کلنیک ها و درمانگاه های خصوصی یا دولتی، مرکز نگه داری از سالمندان، مراکز مشاوره، مراکز نکه داری از معلولین و کودکان، خانه های بهداشت، دانشگاه های برای تدریس، کارخانه ها و مراکز صنعتی، پزشک قانونی، شرکت های وارد کننده تجهیزات شنوایی سنجی و سمعک مشغول به کار شوند. برخی از فارغ التحصیلان این رشته که داری شرایط گفته شده و سرمایه اولیه باشند، به فکر تاسیس کلینیک خصوصی می افتند. این افراد می توانند با اجاره کردن یک مکان و خرید دستگاه های ضروری یک کلینیک تاسیس کنند. طبق بررسی های انجام شده هزینه راه اندازی این مراکز شنوایی شناسی نسبت به مراکز علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی و … بسیار کمتر است.

درآمد و حقوق رشته شنوایی سنجی در ایران:

به دلیل تنوع کاری در این زمینه و متفاوت بودن شرایط و تایم کاری، این کارشناسان دارای میزان دریافتی متفاوتی هستند. افرادی که در بخش های دولتی مشغول به کار می شوند، حقوقی مطابق قانون مدیریت کشور دریافت می کنند که در حال حاظر حقوق این افراد میتواند مبلغی بین 2 میلیون تا 6 میلیون درماه باشد. درآمد افرادی که تمایل به تاسیس کلینیک دارند، با توجه به مکان مرکز، تعداد مشتری و … می تواند مبلغی بالای 8 میلیون در ماه باشد.

شنوایی سنجی در دنیا


شنوایی شناسی در همه دنیا به عنوان یک انتخاب شغلی خوب شناخته شده است. این حرفه جزء مشاغل کم استرس و با تقاضای زیاد به حساب می آید. با توجه به افزایش جمعیت مسن و شیوع اختلالات شنوایی میزان تقاضا برای این کارشناسان این حرفه به دلیل شناسایی و تشخیص به موقع اختلالات شنوایی در این افزاد و نوزادان افزایش پیدا میکند. طبق پیش بینی های انجام شده این حرفه تا سال 2026 رشد 20 درصدی داشته و درآینده حدود 10 هزار شغل برای افراد ایجاد می شود. همچنین این حرفه جزء مشاغل پردآمد با تایم کاری کمتر از 40 ساعت در هفته به حساب می آید.

درآمد و حقوق رشته شنوایی شناسی در دنیا:

از تاریخ 6 اکتبر سال 2020 ، متوسط ​​حقوق سالانه یک تکنسین شنوایی سنجی در ایالات متحده 32973 دلار در سال است. بر اساس آگهی های استخدام اخیر در ZipRecruiter ، بازار کار تکنسین شنوایی سنج در نیویورک ، مناطق اطراف آن بسیار خوب است. 

درآمد

منطقه

119،780 دلار

 داکوتای شمالی

92،940 دلار

مریلند

92،660 دلار

واشنگتن

91،450 دلار

ماساچوست

92،800 دلار

نیوجرسی

101،540 دلار

 کالیفرنیا

119،780 دلار

 داکوتای شمالی

نظر دانشجو رشته شنوایی سنجی

نظر اعظم چراکار دانشجو رشته شنوایی سنجی شهید بهشتی
یک پزشک برای تشخیص و درمان بیماری فقط نمی‌تواند به معاینه سطحی بیمار متکی باشد بلکه بیشتر اوقات نیازمند ابزارهای مختلفی مثل رادیوگرافی، تکنیک‌های آزمایشگاهی و یا تکنیک‌های شنوایی‌شناسی است. چرا که یک پزشک با معاینه سطحی گوش بیمار تنها می‌تواند، سطح پرده گوش را بررسی کند اما ورای پرده را نمی‌تواند ببیند یعنی برای اطلاع از وضعیت گوش میانی، گوش داخلی، عصب و مراکز شنوایی مرکزی باید از ابزارهای شنوایی‌شناسی و متخصصان این رشته کمک بگیرد .

توانایی های لازم برای رشته شنوایی سنجی

دقت و توجه به جزئیات - مهارت های ارتباطی خوب - مهارت انجام کار های تیمی مشاوره خوب - توانایی ایجاد انگیزه در بیماران برای دنبال کردن برنامه توانبخشی - رازداری - حفظ آرامش در شرایط بحرانی - تسلط به زبان انگلیسی
نکته مهم این است که هر بیماری که مشکل شنوایی دارد و به شنوایی سنج مراجعه می کند تیپ های شخصیتی مختلفی دارند. پزشک باید سعی کند که شخصیت بیمار را شناسایی کند.
باید ارزش ها، علایق ها، مهارت ها، شرایط خانوادگی و شرایط جامعه برای هر فرد در نظر گرفته شود.

کارنامه قبولی رشته شنوایی سنجی

کارنامه قبولی رشته شنوایی سنجی دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی

شنوایی سنجی

کارنامه قبولی رشته شنوایی سنجی دانشجوی دانشگاه جندی شاپور

شنوایی سنجی


نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.