طرحواره محرومیت هیجانی

طرحواره محرومیت هیجانی

همیشه گوگل راه خوبی برای پیدا کردن مطلبی است که دنبالش هستیم. اما وقتی با حجم زیادی از مطالب روبرو می‌شویم برایمان سردرگمی‌های زیادی دارد و مدام سایت‌های مختلف را بررسی می‌کنیم که آیا پاسخگوی نیاز ما هستند یا نه؟
یکی از مطالبی که بیشتر مردم در مورد آن جستجو می‌کنند درمان طرحواره محرومیت هیجانی است، که وقتی با حجم زیادی از مطالب کوتاه و بلند مواجه می‌شوند ناخودآگاه و بدون اینکه آگاهی در مورد تله محرومیت هیجانی داشته باشند آن مطلب درست یا غلط را مطالعه می‌کنند. طرحواره محرومیت هیجانی همان احساسی است که افراد فکر می‌کنند به‌اندازه کافی محبت و عشق دیگران را دریافت نمی‌کنند. در طرحواره محرومیت هیجانی، افراد احساس می‌کنند که اطرافیانشان به آنها اهمیت نمی‌دهند و هیچ‌کس آنها را درک نمی‌کند. این افراد، آدم‌هایی سرد و بی‌محبت هستند و احساس خشم، خیانت، تنهایی و رنجش می‌کنند و این احساس و حال بد، آنها را از اطرافیانشان دورتر و کمبودشان را قطعی می‌کند. تشخیص طرحواره ها مثل طرحواره محرومیت هیجانی کاری بسیار سخت و تخصصی است و نباید نگاه سطحی به پروسه‌های درمان طرحواره محرومیت هیجانی داشته باشیم.

طرحواره درمانی یکی از روش‌های علم روانشناسی است که توسط جفری یانگ ابداع شده است. طرحواره محرومیت هیجانی یکی از 18 طرحواره یانگ است که در مقاله زیر به آن و همچنین درمان طرحواره محرومیت هیجانی می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات کافی، تا انتهای مقاله "طرحواره محرومیت هیجانی" با ما همراه شوید.

طرحواره محرومیت هیجانی چیست ؟

آیا احساس می‌کنید کسی شما را درک نمی‌کند؟
آیا احساس می‌کنید به عشق و محبت بیشتری نیاز دارید؟
آیا از نظر دیگران، انسانی سرد، نامهربان و دست‌نیافتنی هستید؟
آیا فرد خاصی در زندگی شما وجود ندارد که واقعاً نگران حال شما باشد؟
آیا شریک عاطفی شما در شرایط و لحظه‌های سخت در کنار شما نیست؟
در صورتی که پاسخ شما به این موارد مثبت است و یا درباره یکی از نزیکان شما صادق است پیشنهاد میکنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.
محرومیت هیجانی باعث می‌شود فرد احساس تهی‌بودن کند؛ یعنی احساس نادیده‌ گرفته‌ شدن، کمبود، محرومیت و غم و دلتنگی می‌کند و انگار مُهر تنهایی و بی‌پناهی بر پیشانی‌شان زده شده است. افرادی که در این تله می‌افتند، بسیار پرتوقع می‌شوند؛ یعنی محبت اطرافیان، آنها را راضی نمی‌کند.

طرحواره محرومیت هیجانی چیست ؟

انواع محرومیت هیجانی:

1-محرومیت از محبت: افراد درگیر این نوع از طرحواره محرومیت هیجانی، احساس می‌کنند کسی به آنها توجه و محبت نمی‌کند و احساس می‌کنند از محبت‌هایی نظیر لمس‌شدن و در آغوش‌گرفته‌شدن محروم‌اند.

2-محرومیت از همدلی: این افراد احساس می‌کنند هیچ‌کس به حرف دلشان گوش نمی‌کند یا کسی تلاش نمی‌کند که بداند آنها چه کسی هستند و چه احساسی دارند.

3-محرومیت از حمایت: این افراد احساس می‌کنند کسی نیست که آنها را حمایت و راهنمایی کند. حتی وقتی از دیگران راهنمایی و حمایت کسب می‌کنند، باز هم با محرومیت مواجه هستند. کسانی که طرحواره محرومیت هیجانی دارند، اغلب دچار طرحواره ایثار هم هستند.

اشخاصی که در تله محرومیت هیجانی هستند، رفتارهای خاصی انجام می‌دهند؛ مثل ابراز نکردن و تمایل به محبت، درخواست‌نکردن از افراد مهم زندگی برای رفع نیازهای هیجانی، سؤال‌ کردن از دیگران، درعوض درباره خودشان کمتر حرف می‌زنند یا اصلاً حرفی نمی‌زنند. انجام رفتارهایی بر خلاف احساس زیربنایی، بیان‌نکردن احساسات و سایر رفتارهایی که منجر به محرومیت آنها و باعث می‌شود نیازهای هیجانی‌شان ارضا نشود. البته این افراد انتظار حمایت هیجانی ندارند؛ درنتیجه آن را هم دریافت نمی‌کنند. این افراد معمولاً همسری را انتخاب می‌کنند که نمی‌تواند یا نمی‌خواهد از نظر هیجانی آنها را ارضا نماید. آنها بیشتر افراد بی‌عاطفه، خودمحور، تنها یا نیازمند را برای زندگی مشترک خود انتخاب می‌کنند که آنها را با محرومیت هیجانی مواجه می‌کند. هرچه آنها بیشتر دوری می‌کنند، افراد درگیر این تله بیشتر احساس تنهایی می‌کنند. همچنین، این افراد روابط بین‌فردی و صمیمانه ندارند و خیلی تمایلی به برقراری رابطه از خود نشان نمی‌دهند.

این مقاله را هم بخوانید

به نظر جفری یانگ ، برخی از این طرحواره ها مخصوصاً آن‌هایی که بر اثر تجارب ناگوار دوران کودکی شکل می‌گیرد ، ممکن است هسته‌ی اصلی اختلال شخصیت، مسائل شناختی خفیف و اختلال‌های مزمن را در برگیرد. یانگ برای بررسی دقیق‌تر این ایده ، مجموعه‌ای از طرح‌واره‌ها را مشخص کرده است که به آن‌ها "طرحواره های ناسازگار اولیه"می‌گوید.

تله های زندگی ، طرحواره ها ، طرحواره درمانی

 

آنهایی که محرومیت هیجانی را به‌صورت افراطی جبران می‌کنند، بسیار پرتوقع هستند؛ مخصوصاً وقتی نیازهایشان ارضا نشود، عصیان می‌کنند. این افراد گاهی حالت خودشیفتگی پیدا می‌کنند. ازآنجاکه در دوران کودکی محروم یا لوس بار آمده‌اند، احساس می‌کنند که دیگران وظیفه دارند نیازهایشان را برطرف کنند. چنین انسان‌هایی بر این باورند که به هر روش و طریقی باید انتظاراتشان برآورده شود. آنها لوس و بی‌مسئولیت بار آمده‌اند و هیچ‌گاه از قوانینی اطاعت نکرده‌اند. البته بعضی اوقات این افراد به خاطر استعداد و هوشی که بروز داده‌اند، دوست داشته شده‌اند؛ اما هیچ‌وقت محبت واقعی و خالص را دریافت نکرده‌اند. تعداد کمی از این افراد، نیازهایشان را به گونه‌ای بیان می‌کنند که در نظر دیگران افراد وابسته، درمانده و نمایشی جلوه می‌کنند. ممکن است مشکلات روان‌تنی و جسمی داشته باشند و با شرایط خاص خود، جلب توجه می‌کنند یا دیگران را وادار می‌کنند از آنها مراقبت نمایند و به این ترتیب، از این علائم نفع می‌برند. البته این کار خارج از حوزه هوشیاری آنها انجام می‌شود.

سرچشمه تله محرومیت هیجانی :

تله محرومیت هیجانی دلایل مختلفی می‌تواند داشته باید. در ادامه، تعدادی از این دلایل را بررسی خواهیم کرد:

1-مادری که وظایف عاطفی کودک را به عهده داشته، سرد و بی‌محبت بوده و کودک را به‌اندازه کافی در آغوش نگرفته است.

2-کودک احساس با ارزش بودن و دوست‌داشته‌شدن نکرده است و یا کودک این احساس را ندارد که عزیز و دوست‌داشتنی است.

3-مادر یا مراقب کودک، وقت و زمان و توجه کافی به کودک اختصاص نداده است.

روابط عاشقانه برای محرومیت هیجانی ها

5-کودک را راهنمایی یا آرام نکرده تا کودک یاد بگیرد چگونه خودش را آرام کند یا تسکین دهد.

روابط عاشقانه تله محرومیت هیجانی :

در فرهنگ ایرانی ما، روابط عاشقانه نزدیک‌ترین نوع روابط است. افرادی که گرفتار تله محرومیت هستند، به‌طورکلی، از چنین روابط اجتناب می‌کنند یا برای مدت کوتاهی در آن می‌مانند که این هم به نوعی فرارکردن است. حتی اگر برای فرار از تنهایی تمایل داشته باشند وارد رابطه شوند، تله آنها بیشتر مشاهده می‌شود.

این مقاله را هم بخوانید

سالیان سال است فیلسوفان ، شعرا ، ترانه سرایان ، رمان نویسان ، هنرمندان و چهره‌های معنوی موضوع عشق رمانتیک را بررسی کرده‌اند. در دوران مدرن ، عشق رمانتیک در ادبیات ، موسیقی ، هنرهای تجسمی و فیلم تجلیل شده است و موضوع بحث بسیاری از تئاترها وگفت و گوهای تلویزیونی را فراهم آورده است. با این حال ، به تازگی روانشناسی معاصر به بررسی و تحقیق در مورد عشق پرداخته است.

در مورد عشق

علائم قابل توجه در روابط عاشقانه تله محرومیت هیجانی :

  • فقط او حرف می‌زند.

  • سرد و گوشه‌گیر است.

  • احساسات فرد را درک نمی‌کند و با لمس‌کردن و بوسیدن او مشکل دارد.

  • به صحبت‌های شخص گوش نمی‌دهد.

  • وقتی نیاز به کمک آنها دارند، در کنارشان نیستند.

  • خیلی بیشتر از عشقی که دریافت می‌کنند، عشق می‌ورزند.

اگر چند نمونه از این نشانه‌ها هم‌زمان با هم رخ داد، فرار کنند ؛ مخصوصاً وقتی جذابیت زیادی احساس می‌کنند، تله آنها با قدرت تمام در حال فعال‌شدن است. می‌دانیدکه پذیرش این شرایط برای آنها سخت است. همه خواسته‌شان این است که در رابطه بمانند. حتی اگر شخصی را انتخاب کنند که عاطفه دارد، باز خطراتی در مسیر رابطه برای آنها وجود خواهد داشت که مثل گذشته دچار محرومیت هیجانی شوند.

تله‌های محرومیت هیجانی در رابطه :

1. نیازهایی را که دارند، از طرف مقابلشان پنهان می‌کنند؛ چون وقتی نیازشان برآورده نمی‌شود، احساس ناامیدی می‌کنند.

2. از احساسات خود حرفی نمی‌زنند؛ چون وقتی درکشان نمی‌کنند، احساس ناامیدی در آنها به‌وجود می‌آید.

3. می‌فهمند که عاطفه دریافت نمی‌کنند؛ اما حرفی نمی‌زنند و به خشم پناه می‌برند.

4. خودشان را آسیب‌پذیر نشان نمی‌دهند تا فرد مقابلشان بتواند کمی از آنها نگهداری کند یا آنها را راهنمایی نماید.

5. ناراحت هستند و نیاز به عاطفه و محبت دارند.

6. شریکشان را متهم می‌کنند که به آنها اهمیت نمی‌دهد.

7. دور از دسترس می‌شوند.

امکان دارد با خرابکاری‌کردن در روابطشان، محرومیت عاطفه را تشدید کنند. امکان دارد نسبت به نادیده‌ گرفته‌ شدن بیش از حد حساس شوند و از فرد مقابلشان انتظار دارند خودش بفهمد و نیازهایشان را برطرف کند. حرفی از نیازهایشان نمی‌زنند و بسیار رنجیده‌ خاطر می‌شوند که چرا نیازهایشان ارضا نشده است؛ درنتیجه منزوی و خشمگین می‌شوند.

مراحل درمان طرحواره محرومیت هیجانی :

برای درمان طرحواره محرومیت هیجانی، ابتدا باید با مراحل درمان طرحواره محرومیت هیجانی آشنا شویم :

1. فقدان کودکی خود را شناسایی و احساس کنند و کودک آسیب‌دیده درونشان را درک کنند.

باید به حقیقت آنچه در کودکی برایشان رخ داده پی ببرید، هر نوع محرومیت (محرومیت از حمایت، محبت، همدلی) به جنبه‌ای از عشق مرتبط است. آیا آنها را در آغوش گرفته و بوسیده‌اند؟ آیا والدینشان زمان خود را به آنها اختصاص داده‌اند؟ آیا با احساسات آنها همگام بوده‌اند؟ آیا در هنگام مشکلات، محرم و رازدار‌شان بوده‌اند؟ آیا برای شنیدن صحبت‌هایشان تمایل نشان می‌دادند؟

مراقبت یعنی فراهم‌کردن قدرت، راهنمایی، هدایت و امنیت. آیا وقتی نیاز به نصیحت داشتند، کسی بوده که مراقب‌شان باشد، نصیحتشان کند و امنیت‌شان را برقرار کند؟

2. احساس محرومیت را در روابط کنونی‌شان به‌دقت در نظر بگیریند. نیاز به محبت، همدلی و راهنمایی را به‌خوبی لمس کنند.

درمان طرحواره محرومیت هیجانی

 هروقت تله شان در حال فعال‌شدن است، هوشیار باشند، ممکن است وقتی احساس بی‌ارزشی یا تنهایی می‌کنند و هیچ‌کس آنها را درک نمی‌کند یا شریک عاطفی‌شان دور از دسترس است، احساس ناراحتی کنند. هر حس شدیدی مبنی بر محرومیت ممکن است نشانه‌ای از فعال‌شدن تله آنها باشد. باید به اتفاق‌های اطرافشان بیشتر دقت کنند.

3. روابط گذشته خود را به‌منظور روشن‌سازی الگوی حاکم بر روابط بررسی کنند. موانعی را که باعث تغییر نکردن آنها می‌شود، را فهرست کنند. فهرستی از مهم‌ترین روابط زندگی‌شان تهیه کنند. روی روابط عاشقانه، خانوادگی، دوستان و نزدیکان تمرکز کنند. درباره مشکلی که برای هرکدام پیش آمده است، فکر کنند.

این مقاله را هم بخوانید

شکست عاطفی نوعی تحقیرشدگی و سرخوردگی است، فرد، دچار پریشانی هیجانی می‌شود و احساس می‌کند کنترلی روی زندگی خود ندارد.

شکست عاطفی

4. از رابطه با افراد سرد و بی‌مِهر که آنها را به‌شدت جذب خودشان می‌کنند، دوری کنند. این جزو قوانین ساده‌ای است که عمل به آن دشوار است. درگیر افرادی که دچار فقدان عاطفه هستند، نشوند.

5. وقتی فرد دلخواهشان از لحاظ هیجانی آدم سالمی است، از این فرصت استفاده کنند تا روابطشان را بهبود ببخشند. نیازها و آسیب‌پذیری‌هایشان را بازگو کنند. بسیاری از افرادی که دچار تله محرومیت هیجانی هستند، در روابط سالم احساس خستگی و نارضایتی می‌کنند و میدان را ترک می‌کنند پس برای درمان تله محرومیت هیجانی ، سعی کنند حتی اگر رابطه‌شان هیجان ندارد، بلافاصله آن را رها نکنند. شاید فقط باید به احساس عجیب خود مبنی بر برآوردن نیازهایشان عادت کنند.

6. از مقصردانستن اطرافیان و پرتوقعی خودشان دست‌ بردارند. اگر می‌خواهند رابطه خوبی داشته باشند، افراد نزدیکشان را در جریان احساساتشان قرار دهند و با آنها سهیم شوند و خودشان را به آنها متصل کنند.

سخن آخر در رابطه با طرحواره محرومیت هیجانی :

تغییر، کار راحتی نیست و باید از خودشان شروع شود. برای تغییر باید تلاش و پشتکار داشت. درمان تله محرومیت هیجانی به سادگی امکان پذیر نیست و به‌راحتی نمی‌توانند از تله محرومیت هیجانی رها شوند. این تله به‌تدریج تغییر می‌کند. آنها باید با رفتار احساسی و طرز فکر جدید در برابر آن ایستادگی کنند و میدان را خالی نکنند. این را بدانند که هرچه در کودکی بیشتر آسیب دیده باشند، باید تلاش بیشتری کنند.

نظرات کاربران
نیلو

من این طرحواره رو‌دارم اونجا که گفتین الارمش رو بشناسیم و در همدمون شناسایی کنم و هوشیار باشم میخوام بدونم چجوری درست تشخیص بدم مه هشدار این تله چیه که شناساییش کنم؟

2 1

اعظم صفری

مطالب آقای میرصادقی بسیار مفید هستن

0 1

خود دوست

من بعد ازدواج و به دنیا اومدن بچه ام با طرحواره آشنا شدم و دیدم محرومیت هیجانی در من فعاله ولی توی مطالب گفته اگه در رابطه عاطفیتون این طور و اونطور بود از رابطه بیاید بیرون. خب این منجر به جدایی میشه و بچه آسیب میبینه . راهکارهایی عنوان کنید که برای همه افراد موثر باشه یا دو عنوان بزارید که قبل ازدواج و بعد ازدواج
بعد حالا اگه این تله تو هر دوی ما فعال باشه چیکار کنیم ؟؟؟
.
.
.
شما گفتید اگر این تله تو طرف مقابل فعال نیست خواسته هاتون رو باهاش در میون بزارید. اگه فعال بود چیکار کنیم. چون به فکر جدایی نیستیم و میخوام طرحوارم درمان بشه.

11 1

Pegah

سلام با توجه به تست ها من محرومیت هیجانی دارم و نشونه هاش رو هم در خودم میبینم کمی هم منیک دیپرشن دارم ولی راهکارهای شما راهکار نیستن که به جز دو سه مورد اخر.اگر میشه کتاب یا درس رو معرفی کنید که قبل از شروع رابطه عاطفی مشکلمون رو با خودمون حل کنیم!چون من همیشه وارد روابطی میشم که یا طرف مقابل خشن هست یا اینکه ته نداره☹ و هرچقدر اون دوری میکنه من با وجود دونستن ایرادهای رابطه به سمتش کشیده میشم!

15 4

payam

سلام کتاب (زندگی خود را دوباره بیافرینید) نوشته جفری یانگ و ژانت، محرومیت هیجانی رو ب خوبی توضیح داده

1 0

داود

سلام من از لحاظ کلی مشکل دارم
اصلا درمان طرحواره یا طرحواره ها چیه؟
و این دوره سی روز تا پیروزی کمک میکنه به این موضوع؟

0 0

مریم

سلام
ممنون بخاطر مطلبتون .من پارتنری دارم که در طول مدت دوسال نزدیک به ۳۰ بار با من خداحافظی کرده و باز برگشته .بیشتر مواقع هم خداحافظیش زمانهایی هست که ما هر دو خوشحالیم و بیشتر از مواقع دیگه نزدیک هستیم جوری که من دیگه حدس میزنم الان برسم خونه چون امروز خیلی بهم نزدیک شدیم میخواد پیام بده و کات کنه .همیشه هم در مورد این حرف میزنه هیچ کس ادم درستی نیست و خودش تافته ی جدا بافته است .من هم رهاشدگی و محرومیت هیجانی دارم ولی در مورد پارتنرم نمیدونم چ طرحواره ای داره که این کارو میکنه ؟میشه لطفا راهنمایی کنین

19 9

atefe

تست های آنلاین میگن من محرومیت هیجانی دارم ولی نشانه هایی که گفته میشه تو زندگیم خیلی دیده نمیشه! یا دارم به تست ها بد جواب میدم یا واقعا این مشکلات رو دارم و خودم نمیفهمم :))

5 5

حوریه

بهترین راه اینه که کودکی رو کامل شخم بزنید و ببینید چه اتفاقی براتون افتاده و مراقبین اولیه با شما چگونه رفتاری داشتند.

0 2

مهسا

تمام این نظریات با من میخونه چون من خیلی درگیرم و درمونده شدم که چکار کنم

3 0

هانی

من از نظر عاطفه خانوادگی هیچ مشکلی ندارم محبت و عشق پدرو مادردارم ولی توی جامعه تنهام بشدت فکر میکنم هیچ کسی دوستم نداره و منو نمیخواد از آدمای دور و برم بدم اومده از اتاقم بیرون نمیام دوست ندارم با آدمای جدید ارتباط برقرار نمیکنم
حالم خرابه

12 4

بهار

شاید در کودکی این محبت نبوده و الان هست ریشه اصلی این تله مال زمانی هست که حتی کودک هنوز شروع ب تکلم نکرده یعنی در سنین خیلی پایین کودکی که قطعا منو شما اینارو یادمون نمیاد

2 0

شیوا

سلام مقاله های طرحواره خیلی برای من مفید بودن ازتون ممنونم
لطفا از این دست مقالات بیشتر بذارید

5 0

Farimah

مقاله عالی و مفیدی بود
ممنون ازتون🙏🏻🌹

5 0

مانا صامت

سپاس. مثل همیشه فوق العاده👌🏼

2 0

مدير سيستم

سپاس از شما دوست گرامی

3 0

مهدیه مصفا

سلام، توضیحات فوق العاده بود فقط کاش راه حل های بیشتری ارائه می دادید.

9 0

مدير سيستم

ممنون از نظرتون دوست گرامی
انشالله در آینده ای نزدیک مقاله محرومیت هیجانی مجدد ویرایش می شود.

2 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.