نکات طلایی در مورد بهترین زمان استراحت کنکوری ها

ساعت استراحت صحیح برای کنکوری ها

«خیلی خسته‌ام رییس!»
این جمله ای بود که “جان کافی” در فیلم زیبای “مسیر سبز” خطاب به “پل اجکام” گفت. درست در لحظات آخر زندگی‌ اش و اندکی قبل از اعدام با صندلی الکتریکی. همون جایی که “تام هنکس” به “مایکل کلارک” گفت بیا تا فراری ات بدم. بعضی از کنکوری ها حتی اگه مدام نگن “خیلی خسته ام رییس!” این جمله رو در ذهن خودشون می پرورونن که خیلی خسته هستیم و نیاز به استراحت داریم. اما چرا ما خسته می شیم؟ چرا نیاز به استراحت داریم و از اون مهم تر، استراحت کنکوری چجوریه و کنکوری ها چطور باید تایم استراحت شون رو تنظیم کنن؟ این مطلب رو بخونید تا جواب سوالتون رو به شکل علمی و دقیق دریافت کنید.

فهرست مقاله:

  • چرا استراحت کنکوری ها خیلی اهمیت داره؟ 

  • علت خستگی کنکور چیه؟ 

  • استراحت مغز بعد از مطالعه کنکور

  • استراحت کنکوری تعریف مشخصی دارد

  • تاثیر استراحت اشتباه در دوران کنکور

  • بهترین تایم استراحت برای کنکوری ها

  • بهترین ساعت خواب برای کنکوری ها

  • تغذیه مناسب برای کنکوری ها

  • اهمیت تحرک هنگام مطالعه برای کنکوری ها


چرا استراحت کنکوری ها خیلی اهمیت داره؟ 

بذاید اول ببینیم خستگی چیه و چرا ما اصلا خسته میشیم؟ خستگی در منابع علم پزشکی به زمانی گفته میشه که احساس میکینم نیرو نداریم. پس با تکیه به این تعریف می توان گفت که خستگی دو شکل داره. خستگی جسمی و خستگی روحی! استراحت کردن، رآیندیه که کمک میکنه ما دوباره نیروی لازم جسمی و روانی رو به دست بیاریم و قهرمانانه ادامه بدیم! برای همین هم هست که استراحت و خواب اصولی کنکوری ها بسیار مهمه. چون باعث تنظیم انرژی شون میشه و کمک میکنه در طول این مسیر طولانی، نیروشون رو از دست ندن.

مشاوره تحصیلی خصوصی
جهت ثبت نام در مشاوره تحصیلی به سبک علی میرصادقی، عدد 66 رو به 3000909030 بفرست!!

علت خستگی کنکور چیه؟ 

دلیل خستگی جسمی معمولا روشنه. جابه جا کردن کوله پشتی سنگین، نشستن پشت نیمکت و تمام محدودیت هایی که برای شیوه ی نشستن و راه رفتن و خوردن و خوابیدن در دوران تحصیل اما دلیل خستگی روحی یا فکری رو می دونید؟ شاید بدونید، ولی بد نیست یک بار مرورش کنیم. حافظه ی انسان، قدرت تجزیه و تحلیلش، توانایی های شناختی مختلفی مثل دسته بندی کردن، معنی کردن، ارتباط دادن مفاهیم به هم دیگه و ... همه و همه حسابی از مغز کار میکشن و موتورش رو روشن میکنن. بنابراین، طبیعیه که تو دوران درس خوندن، بعضی وقتا احساس کنیم کلا حال و حوصله ی چیزی رو نداریم. چون مغزمون حسابی خسته شده. 

زمان استراحت صحیح برای کنکوری ها

استراحت مغز بعد از مطالعه کنکور

انسان با محدودیت ها به دنیا میاد و دائما باید در تلاش برای ایجاد تعادل هایی باشد که بهم می خورند. ما گرسنه می شویم و غذا می خوریم. سیری یک تعادل هست که اگه بهم بخوره، ما در پی ایجاد اون می رویم. یا وقتی به دنبال پول می رویم که بی پول شده باشیم یا وقتی تشنه می شویم، آب می خوریم. پس بنای حیات انسان حفظ و تلاش در برقراری تعادل هاست. سرحال بودن یا به عبارت دیگه داشتن مقدار نیروی کافی جهت گذران امور زندگی نیز یک تعادل است که به محض بهم خوردن اون، نیاز به برقراری این تعادل داریم. راهکار حفظ این تعادل چیه؟ درست حدس زدید: استراحت ! (چی شد؟ چرا دراز کشیدید؟ تا صحبت استراحت شد به خودتون استراحت دادید؟ نه، صبر کنید! درباره همین هم حرف دارم.) شما حتماً بعد از مطالعه  خسته می شوید بخصوص کنکوری ها که باید بیشتر در بخوانند مطالعه کنند، و این گونه است که نیاز داشتن به استراحت در کنکوری ها بیشتر می شود.ولی زمان تفریح و استراحت مغز بعد از مطالعه برای کنکوری ها باید درست و حساب شده باشه تا هم بیش از حد طولانی نشود و هم به اندازه کافی نشاط بخش، جذاب و نیروبخش باشد. 

                                                 کتاب سیزده

به نظر شما برای موفق شدن تلاش مهم است یا استعداد ؟؟

استراحت کنکوری تعریف مشخصی دارد

 استراحت عبارت است از هر اقدامی که باعث تجدید قوای از دست رفته بشه! به این تعریف خوب دقت کنید و چند بار اون رو بخونید. به عبارت قوای از دست رفته خیلی دقت کنید. بگذارید کمی خودم رو بزنم به اون راه؛ شما تا به حال کسی رو دیده اید که به منظور استراحت برای رفع خستگیِ ناشی از کار روزانه به پارک بره و دو ساعت بدوئه؟ (اگه احیانا چنین شخصی رو دیدید به نزدیک ترین مشاور روان درمانگر معرفی اش کنید) خب طبیعی است که آدم ها برای رفع خستگی شون نیاز به یک استراحت واقعی دارند. استراحت کنکوری باید مفید و مناسب باشد که منجر به رفع خستگی و در نهایت بازیافتن قوای از دست رفته می شود. یادتون هست که قبل تر گفتیم که روح و جسم به هم متصل هستند؟ یعنی همون طور که خستگی روح و خستگی جسم به هم مربوطند، پس استراحت روح و جسم هم به یکدیگر مربوط هستند. (شاید دیر باشه ولی لازمه بگم که در این مطلب هر جا از کلمه روح استفاده شده، منظورمون اون بخش از انسان هست که قابل لمس نیست. مثل فکر و ذهن. منظورمون ابدا تعاریف عرفانی و فلسفی یا ارواح و اشباح نبوده!) پس طبیعی است که اگه استراحت یک بخش را در بر بگیرد و رفع خستگی آن بخش را بر عهده داشته باشه، اما در عین حال موجب خستگی بیشتر بخش دیگر بشود، استراحت روزانه مناسبی نخواهد بود. هر چند این نوع استراحت ها نیز گاهی نیاز است. تفریحانی مثل ورزش کردن، پیاده روی، کوه نوردی و... و این موارد برای تفریح و استراحت برای کنکوری ها گزینه مناسبی است.

تایم استراحت صحیح برای کنکوری ها

با بهترین دبیرستان دخترانه تهران آشنایی دارید؟ 

تاثیر استراحت اشتباه در دوران کنکور

استفاده از گوشی همراه: خیلی از دانش آموزان و کنکوری ها در تایم استراحت به خاطر خستگی کنکور ، خودشون رو با گوشی موبایل سرگرم می کنند و این باعث میشه ذهن اون ها بیشتر خسته شود. مدت طولانی به صفحه گوشی خیره می شوند و بعد نه تنها ذهن ، بلکه جسمشان را هم خسته می کنند. چشم درد و گردن درد هم می گیرند و این خستگی شون را دو چندان می کند، و یکی از موارد تاثیر استراحت اشتباه برای کنکوری ها این است که یاعث می شود بازدهی آنها ها پایین بیاید و مطالبی را که مطالعه می کنند فراموش کنند.

فیلم دیدن: خب قطعا کمترین زمان یک فیلم کوتاه 15 دقیقه است. اگه به فرض شما بخواهید این روش را برای استراحت در زمان کنکور انتخاب کنید، چه اتفاقی می افته؟ کل زمان استراحت بین مطالعه شما 15 دقیقه است. ذهن شما بعد از دیدن فیلم تا مدت زمان طولانی درگیر شخصیت های داستان و اتفاقات فیلم خواهد بود. پس به جای 15 دقیقه استراحت باید یک ساعت استراحت کنید تا ذهن شما جمع و جور بشود و دوباره تمرکز پیدا کنید. پس هیچ وقت در زمان استراحت بین مطالعه به سراغ فیم دیدن نرید. و در این قسمت می بینید که نقش استراحت صحیح در کنکوری ها برای مطاله چقدر اهمیت دارد.

دوره آفلابن افزایش اعتماد به نفس نوجوانان

بیشتر بخوانید: برنامه ریزی برای کنکور

صحبت کردن با اطرافیان: خیلی از دانش آموزان  و کنکوری ها در زمان استراحت بین مطالعه شروع به گفت و گو با خانواده خود می کنند. اگه این گفت و گو فقط یک گپ ساده باشد مشکلی ایجاد نمی کنه. زیرا ذهن شما رو درگیر مسئله ای نمی کند. اما اگه در مورد موضاعات مهمی باشه که نیاز به بحث زیای دارند و در مدت 15 دقیقه تمام نشود، زمان مطالعه بعدی شما رو می گیرد. از همه مهم تر، اگه این موضوع باعث بشود ذهن شما درگیر مسئله تازه ای بشود، در زمان مطالعه تمرکز شما را پایین میاورد. چرا که هر بار که شروع به مطالعه می کنید، مسئله تازه ای از اون موضوع به ذهن شما می رسد که می خواهید از اتاق بیرون برید و موضوع بحث رو ادامه بدید. بنابراین از بحث های مهم در زمان درس خواندن جدا خودداری کنید. باید به این موضوع توجه کنید که تفریح و استراحت یک کنکوری باید بطور برنامه ریزی شده باشد. مخصوصاً دانش آموزان سال دوازدهم که باید خود را برای کنکور اماده کنند.

بهترین تایم استراحت برای کنکوری ها

به این نکته مهم توجه کنید که استراحت دادن به ذهن یکی از کارهای مهم در روند مطالعه و خصوصا مطالعه برای کنکور است. برای اینکه تمرکز و دقت کافی داشته باشید، و بهترین تایم استراحت برای کنکوری ها این است که باید بعد از هر 70 یا 90 دقیقه مطالعه استراحت کند. در غیر این صورت بازدهی شما پایین میاد.

بهترین ساعت خواب برای کنکوری ها

خواب: مهم ترین رکن یک استراحت مفید برای رفع خستگی دوران کنکور، خواب مناسب است. ما وقتی می خوابیم قوای جسمی از دست رفته مان را باز می یابیم و برخلاف تصور، قوای ذهنی و فکری مون رو هم احیا می کنیم. با اینکه زمانی که ما خواب هستیم مغز کماکان با قدرت فعال است، اما در زمان خواب مسائل مختلف در مغز دسته بندی و مرتب می شود. محققان حوزه خواب می گویند خواب ایده آل باید دارای حداقل نُه دوره ۴۵ دقیقه ای، یعنی حدودا ۷ ساعت است که بهترن مدت زمان خوابیدن برای کنکوری ها حساب می شود. نکته دیگری که بر اون تاکید می شود بیداری بیولوژیک بدن است. به عبارت دیگه افراد برای به خواب رفتن باید ساعت کوک کنند، نه برای بیدار شدن. ما باید به بدن اجازه بدهیم تا سر ساعتی که خودش صلاح می دونه بیدار شوید. منظم کردن ساعت بیداری در اصل باید بر اساس منظم کردن ساعت خواب باشد. راستی هیچ وقت بعد از بیداری اولیه صبحگاهی دوباره نخوابید. این کار مقدمه تنبلی است.

کنکوری ها حتما بخوانند:  منحنی یادگیری ابینگهاوس

تغذیه مناسب برای کنکوری ها

غذا خوردن شاید به نظر استراحت نباشه، اما شما را دعوت می کنم یک بار دیگر تعریف استراحت را بخوانید. پس می توانید با خوردن یک غذای سبک و سالم مثل سبزیجات، میوه های تازه، مغزها و.. انرژی از دست رفته هنگام درس خواندن رو جبران کنید. اما باید توجه داشته باشید که خوردن بعضی از غذاها شما رو خسته تر می کنه. مثل فست فودها که چربی بسیار بالایی دارند. شما می تونید بعد از یک ساعت و نیم مطالعه با انتخاب یک تغذیه مناسب احساس خستگی و کسالت رو از خودتون دور کنید. برای آگاهی بیشتر از اصول تغذیه صحیح در دوران کنکور ، پیشنهاد می کنیم مقاله تغذیه مناسب برای دانش آموزان را بخوانید.

وقت استراحت صحیح برای کنکوری ها

در زمان استراحت کنکوری ها می توانند به یک موزیک ملایم گوش دهند، زیرا یک موسیقی آروم می تواند به شما کمک کند تا انرژی بگیرید. در انتخاب موسیقی که می خواهید در زمان استراحت گوش بدید، دقت کنید. توجه داشته باشید درحین مطالعه هیچ گاه به موسیقی گوش ندهید. زیرا باعث از بین رفتن تمرکز هنگام مطالعه می شود.

اهمیت تحرک هنگام مطالعه برای کنکوری ها

تحرک: بعد از یک زمان مطالعه حتما از روی صندلی بلند شوید و قدم بزنید،و پیشنهاد می کنم مقاله خواب آلودگی هنگام مطالعه را هم بخوانید.

سخن پایانی:

ممنونم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید، امیدوارم اهمیت استراحت برای کنکوری ها و تاثیر استراحت برای کنکوری ها و تاثیر آن در مطالعه را کاملاً متوجه شده باشید. به عنوان حرف آخر، این نکته را به خاطر داشته باشید که بهترین ساعت مطالعه برای کنکوری ها، بعد از استراحت کافی و با انرژی سرشار است. این مقاله را برای دوستان کنکوری خود بفرستید.

سوالات متداول:

  • اهمیت استراحت در کنکوری ها

  • میزان استراحت در کنکوری ها

  • چه زمانی کنکوری های می توانند استراحت کنند


برای رزرو و ثبت نام جلسات مشاوره تحصیلی بارسا
مشاوره تحصیلی تلفنی و حضوری ) با شماره ۲۲۶۷۷۹۱۷-۰۲۱ تماس بگیرید
یا عدد 
۶۶ را به سامانه ۳۰۰۰۹۰۹۰۳۰ ارسال کنید.

نظرات کاربران
نگین

سلاااام. خیلی ممنون از توضیحات کامل و مثمرثمر تون🌹🌹🌹🌸🌸🌸

14 7

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.