اعتماد به نفس چیست؟ | ۴ راه تقویت اعتمادبه‌نفس

اعتماد به نفس چیست

اعتماد به نفس (self-confidence) به باورها و عملکرد شما نسبت به آن‌ها می‌گویند. self به درون خود شما اشاره دارد و confidence به میزان اطمینان و اعتماد شما نسبت به خودتان اشاره می‌کند. چقدر به خودتان باور دارید؟ شما به همان مقدار اعتماد به نفس دارید. اعتماد به نفس (self-confidence) شما نسبت به خود یعنی به‌ طور عمومی من در زمینه‌های کاری خود، می‌دانم و می‌توانم.

ما در این مقاله قصد داریم تعریفی از اعتماد به نفس را به شما توضیح دهیم و به شما کمک کنیم تا بتوانید راه‌های افزایش اعتماد به نفس را یاد بگیرید تا با اعتماد به نفس بیشتر به زندگی خود ادامه دهید .

در پاسخ به این سوال که اعتماد به نفس چیست می‌توان گفت، اعتماد به نفس یعنی قبل از اینکه در کاری موفق شویم، اعتماد به توانایی خود برای انجام آن کار را داشته باشیم. به عبارت دیگر یعنی: احساس و شناختی که از توانایی‌ها و محدودیت‌های بیرونی و درونی خود داریم. در واقع self-confidence باور شخصی شما نسبت به روح خود به عنوان یک انسان است. self-confidence حقیقی، به این معنی نیست که نترسید بلکه آن است که بدانید با اینکه می‌ترسید اما دست به عمل می‌زنید. انسان با self-confidence به دنیا می‌آید؟ بله. انسان در چهارده ماه ابتدایی خود، آن را شکل می‌دهد و در ادامه باورهای وی توسط محیط شکل می‌گیرد.

روانشناس‌ها درباره اعتماد به نفس چه می‌گویند؟

اعتماد به نفس یا self-confidence چگونگی نگرش و قضاوت شما درباره خودتان است. این عبارت ارزش‌ها، اعتقادات و بازخوردهای شما را توصیف می‌کند (سندی اندروپیچ). اینکه با هر آنچه در زندگی پیش آید روبرو می‌شوید، از عهده آنها برمی‌آیید و آنچه را که ضروری است انجام می‌دهید (باربارا دی آنجلیس). اعتماد به نفس به معنای خودشناسی ، احترام به خود و ارزش قایل بودن برای خود می‌باشد (جین یودر–ویلیام پراکتور). عبارت است از احساس ارزشمند بودن. این حس از مجموع افکار ، احساسات و عواطف فرد در طول زندگی ناشی می‌شود (پروین علیپور).

چگونه عزت نفس را تقویت کنیم

چگونه اعتماد به نفس پیدا کنیم؟

هنگامی که به خود باور داشته باشیم، می‌توانیم خطر کنیم، ماجراجویی کنیم و یا هرگونه احساسی را که می‌خواهیم، تجربه کنیم. مفهوم اعتمادبه‌نفس یعنی فرد نسبت به توانایی انجام کارهای خود چه باوری دارد. چه باوری در انسان به وجود می‌آید؟ میدانی تو می‌توانی، تو می‌توانی کار‌های خود را شروع کنی، تو می‌توانی کارهای خود را ادامه دهی و موفق شوی، همه‌ی افراد برای موفق شدن در زندگی و رسیدن به اهداف نیاز به دو بال دارند که یکی عزت نفس و دیگری اعتماد به نفس می‌باشد.

تفاوت خود کارآمدی و اعتماد به نفس :

کارآمدی با این مفهوم متفاوت است. عزت نفس به ارزش فرد بستگی دارد، اما خود‌کارآمدی در واقع اعتقاد فرد در رابطه با توانایی‌ او برای مواجهه با موقعیت‌های آینده است. از این منظر، عزت نفس در زمان حال است اما کارآمدی مربوط به زمان آینده است. پس می‌توان گفت self-confidence نزدیک به کارآمدی است.

اعتماد به نفس رفتاری چیست؟

self-confidence رفتاری یعنی توانایی عمل کردن و انجام دادن کارها.

اعتماد به نفس احساسی و عاطفی چیست

اعتماد به نفس احساسی و عاطفی چه می‌باشد؟

نوع احساسی و عاطفی اعتماد به نفس یعنی توانایی تسلط و کنترل داشتن در دنیای احساسات و عواطف است. باید بدانید چه احساساتی دارید، معنای آن را بفهمید و بتوانید انتخاب‌های احساسی درستی کنید و از خود در مقابل دردها و رنج‌های روحی و لطمه‌ها و صدمه‌های عاطفی محافظت کنید و بدانید چگونه روابطی سالم و صمیمی خلق نمایید.

برای افزایش اعتماد به نفس ابتدا تست آنلاین سنجش اعتماد به نفس را انجام داده تا از میزان اعتماد به نفس خود آگاه شوید.

پرسشنامه آنلاین اعتماد به نفس

اعتماد به نفس معنوی چیست؟

یکی از مهم‌ترین نوع‌های اعتماد به نفس ، اعتماد به نفس معنوی است. این نوع آن اعتماد و ایمان شما به جهان هستی و کل آفرینش می‌باشد. این ایمان روحی، هدف مثبت را در پی خواهد داشت و شما به خاطر هدف مهم اینجا هستید و زندگیتان بر روی این کره خاکی هدف مهمی را به دنبال دارد. self-confidence آن است که باور داشته باشید می‌توانید که تمام توان خود را به کار گیرید و شرایط و اوضاع زندگی را آنگونه که می‌خواهید، تغییر دهید.

تقویت اعتماد به نفس

چگونه اعتماد به نفس خود را تقویت کنید؟

گذشته خود را قبول کنید و آینده خود را بسازید. گذشته را نمی‌توان تغییر داد اما آینده رخ نداده است. آینده اندیشه‌ها و کوشش‌های شما برای رخ دادن آن‌ها است. در بند گذشته نباشید نه اینکه از تجربیات، خطاها و شکست‌های گذشته درس نگیرید. پس باید عاقلانه به گذشته نگاه کنید و اندیشه و وقت خود را صرف چیزی کنید که توان آفریدن و دگرگون ساختن آن را دارید.

۱-دانستن اهداف خود

اهداف خودتان را به خود بگویید و آنها را بررسی کنید. اهداف باید واقعی و معقول باشند نه اینکه نتوان به آن‌ها رسید که دسترسی به آن‌ها ممکن نباشد و نه آنقدر پیش پا افتاده که ارزش کوشیدن را نداشته باشد. موفقیت در اهداف کوتاه، شما را برای دست یافتن به اهداف بلند تشویق می‌کند و انگیزه تلاش را در شما فعال می‌کند. همواره اهداف را یادآور شوید تا بخشی از ضمیر ناخودآگاه شما گردد.

۲-یاد بگیرید تصمیم‌گیری را تمرین کنید

تحقیقات نشان داده است که کودکانی که در سال‌های اولیه زندگی خود تشویق شده‌اند تا برای خود تصمیم بگیرند از دیگر کودکانی که این موقعیت را نداشته‌اند اعتماد به نفس بیشتری دارند. تمرین تصمیم‌گیری به شما کمک می‌کند تا نسبت به قدرت خود اطمینان بیشتری داشته باشید و در نتیجه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. از هر فرصتی برای تصمیم‌گیری استفاده کنید و این توانایی را در خود پرورش دهید. تصمیم‌گیری نیازمند خطرپذیری و احساس مسئولیت است.

۳-دیدن نتایج خود

نتایج خود را از قبل مثبت ببینید و تصوری داشته باشید این کار باعث می‌شود تا انرژی خود را برای اهداف متمرکز کنید. اگر می‌خواهید از شر خصلت زشتی که دارید رها شوید خود را در حالتی تصور کنید که تلاش می‌کنید باشید. همین تصویر و تکرار آن و انجام دادن تمرین‌های اصلاحی، به شما کمک می‌کند تا از آن خصلت ناخوشایند رها شوید. این کار تنها خیال پردازی نیست بلکه واقعیت روانشناختی‌ای است که به بسیاری افراد کمک رسانده است.

۴-متخصص شوید

آگاهی عمومی لازمه هر فردی و اجتماعی است. افراد برای پیشرفت در زندگی فردی و حرفه‌ای، باید در زمینه‌های مختلف متخصص و منحصر به فرد باشد. همین نکته که شما چیزی می‌دانید و دیگران نمی‌دانند به شما اعتماد به نفس می‌دهد. باید آموزش مداوم را به عنوان یک اصل در زندگی خویش بپذیرید. اعتماد به نفس درست یعنی: اطلاعاتی که روی آگاهی و توانمندی ما اثر بگذارد. اعتماد به نفس واقعی ارتباطی با رخداد‌های بیرونی زندگی ندارد و تنها یک عامل درونی می‌باشد. اگر منتظر بمانید تا اعتماد به نفس درست به سراغتان بیاید ممکن است تا آخر عمر چنین موقعیتی به سراغتان نیاید. اعتماد به نفس به این معنی نیست که از اتفاقات نترسیم بلکه به این معنی است که با وجود ترس‌هایمان کارها را انجام دهیم.

راه‌های ترمیم اعتماد به نفس :

زبان بدن خود را مطابق با خود استفاده کنید. از بدنتان در جهت باورهای خود استفاده کنید و منظور خود را برسانید. به خودتان برسید. خوب لباس بپوشید و به خودتان اهمیت دهید. بهترین لباس‌ها را برای خود بخرید و از پوشیدنشان لذت ببرید و برای خود بیش از هرکسی اهمیت قایل باشید. محکم و جسورانه صحبت کنید. حق خود را بگیرید. محترمانه رفتار کنید اما محکم. سخنان شما ارزشمند است. اندیشه‌های منفی را دور بریزید و مثبت فکر کنبد و مثبت عمل کنید. اجازه هیچ گونه افکار منفی را به خود ندهید و مطابق با ارزش‌های خود مثبت فکر کنید. آماده انجام کارهای خود باشید. عقب نیاندازید و عمل کنید. کارهای خود را انجام دهید و از انجام دادن آن هراس نداشته باشید. شما می‌توانید در کارهایتان موفق شوید. از شکست نترسید و بدانید موفق شدن جزیی از برنامه شماست.

نتیجه‌گیری

در نهایت خودتان را دست کم نگیرید. اعتماد به نفس و عزت نفس در موفقیت انسان‌ها اساسی‌ترین نقش را دارند. اگر آن‌ها را تقویت و ترمیم نکنید نمی‌توانید موفق باشید. برای رسیدن به اهداف خود کم نیاورید و محکم و قوی عمل کنید. شما مستحق بهترین‌ها هستید و دیوار دفاعی خود را پایین نیاورید. همواره زندگی همراه سختی و مشکلات است اما شما بسیار قوی‌تر از آنچه که فکر می‌کنید هستید. شما می‌توانید و خود را قوی کنید و خودتان را نبازید.

پیشنهاد ویژه ما سریال سی روز تا پیروزی

اگر می‌خواهی یکسری تغییرات اساسی و موثر در زندگی‌ات داشته باشی و با اعتماد به نفس کامل کارهای زندگی‌ات را انجام دهی، سریال سی روز تا پیروزی در این زمینه کمک زیادی به تو خواهد کرد.

سی روز تا پیروزی

کتاب سیزده
پرفروش‌ترین رمان کشور (کتابراه)
ستایش شده توسط دو تن از نویسندگان بزرگ جهان
ترجمه شده به دو زبان عربی و انگلیسی
نظرات کاربران
tina

چقدر عالی . با داشتن اعتمادبنفس چه ها که نمیشه کرد:(

0 0

فرشید

بعد خوندن این مقاله واقعا اعتماد به نفسم تو زندگی بیشتر از قبل شده

0 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

instagram
telegram
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.